Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Anette Helene
dc.contributor.advisorHøgseth, Harald Bentz
dc.contributor.authorLund, Maria
dc.date.accessioned2023-07-19T17:21:29Z
dc.date.available2023-07-19T17:21:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141429856:34395049
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080381
dc.description.abstractDenne masteren er en kvalitativ, praksisledet forskning med et fenomenologisk vitenskapsteoretisk perspektiv der problemstillingen er: Hva skjer når visuell og taktil sans blir begrenset under formgivning av et motiv av vann i relieff av leire? For å svare på problemstillingen har jeg skapt relieff i leire med vann som motiv, gjennom modellering på 20x20x1 cm fliser, med et mål om at resultatene skulle oppleves både visuelt og taktilt. Undersøkelsen innebar å formgi tre motiver. I første undersøkelse tok jeg bort min visuell sans ved bruk av maske, i den andre undersøkelsen har jeg begrenset den taktile sansen ved å bruke hansker. I den tredje og siste undersøkelsen begrenset jeg den taktile sansen igjen, men denne gangen gjennom å bare bruke verktøy, og dermed distansere meg fra materialet. Disse undersøkelsene ble gjennomført for å utfordre mine sanseopplevelser og for å undersøke hva som skjer med motivet når en sans blir utelukket. I denne undersøkelsen har jeg produsert tjue keramikkfliser. To av de tjue er motiver som jeg valgte å gå bort ifra. Resten er tre ulike motiv: Krusinger, dråper og bølge. Ni av platene var øvelse på motivet, og de ni siste er undersøkelsene laget i blinde, med hansker og med verktøy. De ni sistnevnte er de flisene som ble analysert. Gjennom en taktil og visuell analyse undersøkes hvordan begrensningen av taktil og visuell sans påvirker motivet. Mine sanselige opplevelser fra arbeidet med motivene er et supplement for å synliggjøre mine opplevelser. I analysen ser jeg på likheter innenfor arbeidsmetodene, og hvordan disse påvirker motivet. Analysen viser at arbeidsmetodene hadde en innvirkning på motivet både taktilt og visuelt. Arbeidet med verktøy gav et geometrisk utrykk, arbeid med hansker var mer organisk og arbeid med hender i blinde fikk mest organisk utrykk. I didaktisk refleksjon trekkes det frem hvordan elever på grunnskolen kan ha nytte av å lære gjennom sine sanser og estetiske læringsprosesser. Hensikten med denne masteren er å undersøke visuelle og taktile sanseopplevelser gjennom mitt eget skapende arbeid i leire. I tillegg ser jeg på hvordan mine erfaringer innenfor dette kan overføres til grunnskolen og understreke viktigheten av utviklingen av sanser hos elever. Nøkkelord: Relieff, leire, tredimensjonalitet, kroppslig læring, estetiske læringsprosesser, taktil sans og visuell sans.
dc.description.abstractThis master is a qualitative, practice-led research with a phenomenological perspective. The purpose of this master is to investigate visual and tactile sensory experiences through my creative work in clay and how my experiences within this can be transferred to primary school, and to emphasize the importance of development of senses in pupils. Where the research question is: What happens when the visual and tactile senses are limited during the making of relief in clay with water as motif? To answer the research question, I created reliefs in clay with water as a motif, through modeling on 20x20x1 cm tiles, with the aim that the results should be experienced both visually and tactilely. The study involved recreating three motifs. In the first examination I deprived myself of the visual sense by using a mask, in the second examination I limit the tactile sense by using gloves. In the third and final investigation, I limit the tactile sense again, but this time by only using tools, therefore distancing myself from the material. These examinations were carried out to challenge my sensory experiences and to investigate what happens to the motif when a sense is excluded. In this study I produced twenty ceramic tiles. Two of them are motifs that I chose to not use further in the study. The rest are three different motifs: ripples in water, droplets, and waves. Nine of the tiles were practice on the motif, and the last nine are the ones that were made with limiting my senses and were analyzed. I have examined through a tactile and visual analysis, how the limitations of tactile and visual senses affect the motif, in addition I add my sensory experiences from working with the motifs. In the analysis, I look at similarities within the different limitations, and how these affect the motif. The analysis shows that the working methods had an impact on the subject both tactilely and visually. Working with tools and limiting my tactile sense gave a geometric expression, working with gloves gave an organic expression and working without sight gave the most organic expression. In the didactic reflection, it is highlighted how students at primary school can benefit from learning through their senses and the aesthetic learning processes. Keywords: Relief, clay, three-dimensionality, bodily learning, aesthetic learning, tactile sense, and visual sense.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSanselig utforskning i leire
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel