Show simple item record

dc.contributor.advisorSvelstad, Per Esben
dc.contributor.authorBlåsberg, Julie
dc.date.accessioned2023-07-19T17:21:24Z
dc.date.available2023-07-19T17:21:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143756085:23104512
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080378
dc.description.abstractFormålet med denne masteren er å se på hvordan skjønnlitterær barnelitteratur kan brukes som en mulighet og et potensial i arbeid med det tverrfaglige temaet «bærekraftig utvikling» i en norskfaglig kontekst. På denne måten kan skjønnlitterære tekster være en ressurs for å få innblikk i, og forståelse for ulike samfunnsmessige og miljømessige forhold. Jeg vil derfor undersøke hvordan illustrasjoner i en barnebok kan sette fokus på hvordan ulike typer natursyn og naturfremstillinger kan gi et større innblikk i forståelsen av dagens klimaproblematikk. Jeg har valgt å ta i bruk bildeboka Solvokteren, som er skrevet av Maja Lunde og illustrert av Lisa Aisato. Videre har jeg tenkt å gjøre analyse opp mot et økokritisk perspektiv hvor jeg skal bruke Solvokteren til å se på hvordan boka både visuelt og verbalt fremstiller forholdet mellom det menneskelige og det ikke- menneskelige. På bakgrunn av dette, har jeg utvikle følgende problemstilling «Hvordan fremstilles naturen og på hvilken måte problematiseres bestemte holdninger og forholdet mellom mennesket og naturen i Solvokteren?» og «Hvilken didaktisk relevans kan Solvokteren ha, med tanke på bærekraftig utvikling i norskfaget?» For å få et bredere innblikk i Solvokteren, har jeg valgt å ta i bruk relevante litteraturteoretiske perspektiver, som blant annet barnelitteraturteori, bildebokteori. Jeg har også inkludert økokritikk og pastoralbegrep i lys av Greg Garrard. Mine tolkningsfunn av boka, viser mange motstridende naturfremstillinger. Det kan forstås som en skjult kritikk til samfunnets og kulturens syn på naturen som en ubegrenset ressurs. Det vil si at den kan både påvirkes og brukes av menneskenes, uten at konsekvensene av det nødvendigvis blir løftet frem. Ambivalensen i naturfremstillingene og natursynene i boka, vil kunne være med å vise hvordan barnelitteraturen kan belyse et så komplekst problem som klimautfordringer. Basert på dette, er det hensiktsmessig for meg å se på hvordan holdninger og syn på naturen kan være med å gi Solvokteren en didaktisk relevans til bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema.
dc.description.abstractThe purpose of this master’s thesis is to look at how fictional children’s literature can be used as an opportunity and a potential in work with the interdisciplinary theme “sustainable development” in a Norwegian academic context. In this way, fictional texts can be a recourse to acquire insight into the understanding of various social and environmental conditions. I will therefore examine how text and illustrations in a children’s book can be used to focus on how different types of views of nature and representation of nature, can give a greater insight into the understanding of today’s climate issues. I have chosen to use the book Solvokteren, written by Maja Lunde, and illustrated by Lisa Aisato. Furthermore, I intend to do an analysis from an ecocritical perspective, where I will use Solvokteren to look at how the book, both visually and verbally portrays the relationship between the human and the non- human. Based on this, I have developed the following thesis’ questions “How is nature portrayed and in what way are certain attitudes and the relationship between man and nature are problematized, in Solvokteren?” and “what didactic relevance can Solvokteren have, in terms of sustainable development in the Norwegian subject?” To get a broader insight into Solvokteren, I have chosen to use relevant literary theoretical perspectives, such as children’s literary theory and picture book theory. I have also included ecocriticism and the pastoral concept of Greg Garrard. My interpretative findings show many contradictory representations of nature. It can be understood as a hidden criticism of the society’s and culture’s view of nature as an unlimited resource. That means, nature can be both influenced and used by humans, without the consequences being perceived. The ambivalence in the presentations of nature and views of nature in the book, will be able to help introduce how children’s literature can clarify such a complex problem as climate challenges. Based on this, it is suitable for me to look at how different attitudes and views of nature can contribute to provide Solvokteren a didactic relevance to sustainable development as an interdisciplinary topic.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLandsbyen og dalen: grensen mellom dystopi og idyll
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record