Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergh, Roger
dc.contributor.authorSkeie, Dagfinn
dc.date.accessioned2023-07-19T17:21:16Z
dc.date.available2023-07-19T17:21:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138897826:21995311
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080372
dc.description.abstractVed innføringen av det nye læreplanverket LK20 ble det gjort en rekke endringer for å forsøke å få til en mer fremtidsrettet yrkesutdanning. Det ble utarbeidet en felles overordnet del til læreplanverket, som gjelder hele grunnskoleutdanningen. Samtidig ble det gjort endringer i det enkelte fag sin læreplan. For meg som underviser på Vg1 Teknologi- og industrifag (TIF) har disse forandringene fått innvirkninger på min måte å planlegge og gjennomføre undervisningen på. I den nye læreplanen for TIF blir det lagt mer vekt på en helhetlig og yrkesforankret undervisning, samtidig som elevmedvirkning står sterkt. I masterstudien min har jeg valgt å undersøke et av programfagene på Vg1 TIF. Jeg har valgt faget Konstruksjons- og styringsteknikk da dette faget har mange tema som både elever og lærer opplever som utfordrende. Gjennom masterstudien har jeg forsøkt å finne ut hva lærerne skal undervise i faget, og hvordan elevens kompetanse skal vurderes. Ved hjelp av problemstillingen Hvilke pedagogiske og yrkesdidaktiske utfordringer møter en yrkesfaglærer i undervisningshverdagen etter innføring av brede Vg1-løp i LK20? forsøker jeg å belyse dette. Studien min har en fenomenologisk tilnærming. Datamaterialet til undersøkelsen er samlet inn gjennom tre fokusgruppeintervju på tre forskjellige skoler. Etter transkribering har jeg støttet meg på Nilssen (2021) sine beskrivelser av koding og kategorisering for å finne sammenhenger mellom funn og teori. Gjennom kategoriseringsprosessen satt jeg igjen med tre hovedkategorier. Disse var yrkesfaglæreren, innhold i undervisningen og vurdering. Gjennom studien ønsker jeg å se på hvilke utfordringer yrkesfaglæreren møter når hen skal undervise i brede utdanningsprogram. Vg1 TIF er den yrkesfagretningen som rekrutterer til flest forskjellige yrker, med over 80 forskjellige fag- eller svennebrev. Sett i lys av den nye læreplanen hvor det er lagt stor vekt på tidlig yrkesretting for den enkelte elev, er det en utfordrende oppgave læreren begir seg ut på. For å undervise på Vg1 TIF må du ha minst ett relevant fagbrev og minst to års arbeidserfaring, i tillegg til godkjent pedagogisk utdanning. Samtidig vektlegges det at læreren har god kjennskap til yrkesfagene hen underviser i. Når spennet mellom de forskjellige yrkesfagene blir så stort som på Vg1 TIF blir det en utfordrende oppgave for læreren å ha god kunnskap om alle yrkesfagene. I tillegg til interessedifferensiering skal også læreren legge til rette for at den enkelte elev får oppgaver som er tilpasset eget kompetansenivå. Ut fra funnene i denne studien kan det se ut som det er flere områder lærerne i denne undersøkelsen opplever som utfordrende. Å tilpasse arbeidsoppgavene til den helhetlige tankegangen som presenteres i LK20 opplever de som utfordrende. Utfordringene ligger både i å lage gode læringsoppdrag som tar med den helhetlige tankegangen som Lk20 bygger på, og hvordan selve verkstedene er utformet. Videre opplever de utfordringer med differensieringen det legges opp til i LK20, hvor en både skal interessedifferensiere og kompetansedifferensiere for den enkelte elevs behov. En annen utfordring som blir belyst er hvilken kunnskapsbase elevene skal sitte igjen med ved avslutningen av faget. I tillegg til innføring av nytt læreplanverk ble også vurderingsforskriften oppdatert høsten 2020. Som yrkesfaglærer er du ute etter å utvikle helhetlig yrkeskompetanse hos elevene. Samtidig opplever lærerne at vurderingsforskriften gjør det utfordrende å vurdere den helhetlige yrkeskompetansen ved å skille vurdering av yrkeskompetansen fra vurdering av nøkkelkompetansen.
dc.description.abstractWith the introduction of the new curriculum LK20, a number of changes were made to try to achieve a more future-oriented vocational education. A joint overarching part was prepared for the curriculum, which applies to the entire primary and lower secondary education. At the same time, changes were made to the curriculum of the individual subjects. For me as a teacher at Vg1 Technology and Industrial Studies (TIS), these changes have had an impact on my way of planning and implementing teaching. In the new curriculum for TIS, more emphasis is placed on comprehensive and vocationally rooted teaching, while student participation is strong. In my master's study, I have chosen to investigate one of the program subjects at Vg1 TIS. I have chosen the subject Structural and Control Engineering as this subject has many topics that both students and teachers find challenging. Through the master's study, I have tried to find out what teachers should teach in the subject and how the pupil's competence should be assessed. Using the research question What pedagogical and vocational didactic challenges does a vocational teacher face in everyday teaching after the introduction of broad Vg1 courses in LK20? I try to elucidate this. My study has a phenomenological approach. The data material for the survey was collected through three focus group interviews at three different schools. After transcribing, I have relied on Nilssen (2021)'s descriptions of coding and categorization to find connections between findings and theory. Throughout the categorization process, I was left with three main categories. These were the vocational teacher, content of teaching and assessment. Through the study, I want to look at the challenges vocational teachers face when teaching broad education programs. Vg1 TIS is the vocational field that recruits to the most different professions, with over 80 different vocational or journeyman certificates. In light of the new curriculum, where great emphasis has been placed on early vocational correction for the individual student, it is a challenging task the teacher embarks on. To teach at Vg1 TIS, you must have at least one relevant certificate of apprenticeship and at least two years of work experience, in addition to approved pedagogical education. At the same time, it is emphasized that the teacher has good knowledge of the vocational subjects he or she teaches. When the span between the different vocational subjects becomes as large as in Vg1 TIS, it becomes a challenging task for the teacher to have good knowledge of all vocational subjects. In addition to differentiating interests, the teacher must also arrange for the individual pupil to be given tasks that are adapted to his/her own level of competence. Based on the findings of this study, it appears that there are several areas that the teachers in this study find challenging. They find it challenging to adapt the work tasks to the holistic mindset presented in LK20. The challenges lie both in creating good learning assignments that incorporate the holistic mindset that Lk20 is based on, and how the workshops themselves are designed. Furthermore, they experience challenges with the differentiation planned in LK20, where one must both differentiate interests and differentiate competence for the individual student's needs. Another challenge that is highlighted is which knowledge base the students will be left with at the end of the subject. In addition to the introduction of a new curriculum, the assessment regulations were also updated in autumn 2020. As a vocational teacher, you are looking to develop holistic vocational skills in your students. At the same time, the teachers find that the assessment regulations make it challenging to assess overall vocational competence by separating assessment of vocational competence from assessment of key competence.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePedagogiske og yrkesdidaktiske utfordringer på brede Vg1-løp En kvalitativ studie av en yrkesfaglærers utfordringer i undervisningshverdagen på brede Vg1-løp.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel