Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorvon Heimburg, Dina
dc.contributor.authorOlborg, Maria Blokkum
dc.date.accessioned2023-07-19T17:21:00Z
dc.date.available2023-07-19T17:21:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146745801:20837748
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080364
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å oppnå økt kunnskap om hvordan et lederutviklingsprogram kan bidra til å bygge kapasiteter hos ledere til å stå i endring over tid. Økt grad av kompleksitet og endring i samfunnet har resultert i at ledere er nødt til å manøvrere i et komplekst landskap, og OECD (2022) har understreket at fremtidens arbeid også vil avhenge av fremtidens ledere. Dette vil legge noen nye føringer for hva organisasjoner burde fokusere på i sin lederutvikling, samtidig som en stor norsk undersøkelse beskrev at ledere opplever et stort behov for å utvikle kompetanse innenfor både relasjoner og endring (Gerson, 2022, s. 14) (Rønning, 2011, s. 447). Gjennom en kvalitativ intervjustudie ønsket jeg i denne masteroppgaven å besvare følgende problemstilling: Hvordan opplever ledere som har gjennomført et lederutviklingsprogram at programmet bidrar til å bygge kapasiteter til å stå i endring over tid? Med en fenomenologisk og abduktiv tilnærming til forskning ble intervjuer gjennomført for å samle inn empirien til undersøkelsen. Utvalget besto av seks informanter som tidligere hadde deltatt på et konkret lederutviklingsprogram i en organisasjon som ble tildelt det fiktive navnet Fremtidsfabrikken. Forskningsdataene fra intervjuene ble analysert ved å benytte tematisk analyse. Dette resulterte i fire temaer: 1. Bevissthet og selvinnsikt, 2. Ny innsikt gjennom andres tilbakemeldinger, 3. Felles refleksjon og samtale for større forståelse og utvidet perspektiv og 4. Relasjonsbygging for samskaping. Studiens funn ble videre diskutert i lys av tidligere forskning og konsepter hentet ut fra ulike teoretiske innfallsvinkler innenfor både personsentrert tilnærming, samskaping, relasjonsorienterte tilnærminger, teori U og konstruktivistisk utviklingsteori. Det overordnede funnet i studien var at lederne opplevde å bygge kapasiteter til å stå i endring over tid gjennom deltakelsen på lederutviklingsprogrammet. For å utvikle disse kapasitetene viste studien at det kan være hensiktsmessig å kombinere elementer av både individuelle og kollektive utviklingsprosesser, og fokusere på både personlig utvikling, felles refleksjon og samtale samt relasjonsbygging på tvers av organisasjonen. Dette kan bidra til at ledere får utfordret sine etablerte forståelser av verden, og kan fungere som utgangspunkt for utviklingsprosesser mot utvidet self-awareness, en større forståelse og et utvidet perspektiv i rollen. Ikke minst har studien også belyst at følgende kapasiteter potensielt kan øke sannsynligheten for at ledere tar initiativ til samskapende prosesser på tvers av organisasjonen i møte med adaptive utfordringer. Funnene i studien belyser på denne måten verdifull kunnskap om kapasitetsbygging hos ledere for å håndtere kompleksitet og endring fra individ til samfunn.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis has been to uncover new knowledge about how a leadership development program can contribute to building leadership capacities to navigate change over time. Increased levels of complexity and change have resulted in leaders having to maneuver in a complex landscape, and OECD (2022) has emphasized that the future of work will depend on the future leaders. This further sets some new guidelines for what organizations should focus on in their leadership development. Furthermore, a large Norwegian study described that leaders feel a need to develop competence in both relationships and change (Gerson, 2022, s. 14) (Rønning, 2011, s. 447). Through a qualitative interview study, the aim of this master's thesis was to answer the following problem question: How do leaders who have participated in a leadership development program experience that the program contributes to building capacities to navigate change over time? With a hermeneutic phenomenological- and abductive approach to research, interviews were conducted to collect the empirical data for the study. The sample consisted of six participants who had previously participated in a specific leadership development program in an organization referred to as Fremtidsfabrikken. The research data from the interviews were analyzed using thematic analysis and resulted in four themes: self-awareness, new insights through others' feedback, collective dialogue for a deeper understanding and expanded perspectives, and relationship building for co-creation. The findings of the study are further discussed on the basis of existing literature and concepts drawn from various theoretical approaches such as person-centered approaches, co-creation, relationship-oriented approaches, theory U, and constructivist development theory. The overall finding of the study was that leaders can build capacities to navigate change over time by participating in the leadership development program. To achieve this, the study has shown that it is beneficial to combine elements of individual and collective exploration processes and focus on personal development, collective reflection and dialogue, and relationship building across the organization. This resulted in the participants having their established understandings of themselves and the world challenged, which the study has shown can serve as a starting point for development processes towards increased self-awareness, greater understanding, and an expanded perspective. Notably, the study has also highlighted that these capacities potentially increase the likelihood that leaders will initiate co-creative processes across the organization to handle adaptive challenges. The findings of the study shed light on valuable knowledge about capacity building in leaders to address both complexity and change, from the individual to the society.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title“Ved å bli sett i det programmet her, så ønsker jeg å se andre selv” - En kvalitativ studie av hvordan ledere ved et lederutviklingsprogram opplevde at programmet bidro til å bygge kapasiteter til å stå i endring over tid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel