Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVestnes, Arnhild Hammerås
dc.contributor.advisorTrånvåg, Monika
dc.contributor.authorSyversen, Thea
dc.contributor.authorEricsson, Malin Berntzen
dc.date.accessioned2023-07-19T17:20:54Z
dc.date.available2023-07-19T17:20:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146721079:151819915
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080361
dc.description.abstractBakgrunn: Kronisk sykdom hos ungdom har stor innvirkning på hverdagen. Å bli diagnostisert med diabetes mellitus type 1 i ungdomsårene kan utfordre utviklingsprosessen og ønsket om å bli selvstendig. I Norge blir om lag 400 barn og unge under 18 år diagnostisert hvert år. Hensikt: Å identifisere erfaringer hos ungdom med diabetes mellitus type 1, og undersøke hvordan de opplever å mestre hverdagen. Metode: Oppgaven er en systematisk litteraturstudie. Forskning ble hentet inn gjennom søk i databasene CINAHL Complete og MEDLINE. Brukte søkeord var “ungdom”, “diabetes mellitus type 1”, “mestring” og “livserfaringer”. Studien baserer seg på én kvantitativ og seks kvalitative forskningsartikler, som analyseres ved hjelp av Evans (2002) analysemodell. Resultat: Forskning viste at ungdom opplevde flere utfordringer knyttet til hverdagen med diabetes. Flere faktorer knyttes til hvilken grad ungdom opplever å mestre dagliglivet. Funn deles inn i tre tema: En krevende hverdag, ansvar for egen helse og viktigheten av et støttenettverk. Konklusjon: Ungdom erfarer at sykdommen er en stor omveltning i livet som medfører utfordringer i hverdagen. Det er behov for informasjon og kunnskap om sykdom for å håndtere hverdagen. Støtte fra sykepleier, familie og jevnaldrende er avgjørende for opplevelsen av mestring.
dc.description.abstractBackground: Chronic illness in adolescents has a significant impact on daily life. Being diagnosed with diabetes mellitus type 1 in adolescence can challenge the developmental process and the desire for independence. In Norway, approximately 400 children and youths under the age of 18 are diagnosed yearly. Aim: To identify the experiences of adolescents with type 1 diabetes, and examine how they cope with daily life. Method: This study is a systematic literature review. Research was collected in the databases CINAHL Complete and MEDLINE. Search terms used were “adolescents”, “diabetes mellitus type 1”, “coping” and “life experiences”. This study includes one quantitative and six qualitative research articles, analyzed using Evans (2002) analytical model. Results: Research revealed that adolescents experienced challenges related to their daily life with diabetes. Multiple factors are linked to the extent to which adolescents experience coping with daily life. Findings are categorized into three themes; Demanding everyday life, responsibility for one’s own health and importance of support network. Conclusion: Adolescents experience the disease as a disruption in their lives, that brings challenges in daily life. Information and knowledge is necessary for managing everyday life. Support from nurses, family and peers is essential for the experience of coping.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever ungdom å mestre hverdagen med diabetes mellitus type 1?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel