Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØritsland, Trond Are
dc.contributor.advisorSvanæs, Dag
dc.contributor.authorFaugstad, Kari Stam
dc.contributor.authorSchrøder, Bendik
dc.date.accessioned2023-07-19T17:20:41Z
dc.date.available2023-07-19T17:20:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146422078:37535381
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080357
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker bruk av magi slik den er fremstilt i myter, folketro og fantasy-litteratur som utgangspunkt for design for interaksjon og opplevelser i smarthjem. Oppgaven er motivert av et ønske om å tilrettelegge for estetiske interaksjoner som passer godt i hjemlige omgivelser. Det emosjonelle og engasjerende ved magi står i kontrast til effektivitet og strømlinjeforming av dagliglivet, som er sentrale salgspunkter for dagens smarthjemteknologi. Oppgaven gjør først rede for relevant teori knyttet til magi, smarthjem, metaforer og fysiske brukergrensesnitt. I den påfølgende designprosessen var den metodiske tilnærmingen kvalitativ, utforskende og støttet seg på forskning gjennom design. Designprosjektet består av tre runder med utforsking av ulike måter å implementere magi i designprosessen. Først ble magi brukt som metode i samskapingsworkshops om magiske interaksjoner med lyd og lys i smarthjem. Her kom det frem at magi som metode er mest effektiv i helt åpne oppgaver som er distansert fra hvordan dagens teknologi styres. Deretter ble animasjonsmagi brukt som inspirasjon for fysisk dialog med en intelligent enhet i hjemmet. Dette konkretiserte abstrakte temaer, som å begrense handlingsrommet til en intelligent enhet og tilrettela for diskusjoner med brukere om kunstig intelligens i hjemmet. Det er imidlertid en fare for å bygge opp under ukritisk teknologioptimisme ved å sammenlikne kunstig intelligens med magi. Til slutt ble magiske objekter brukt som kilde til produktmetaforer. Dette resulterte i et enkelt, fysisk grensesnitt som foreslår en hyggelig stemning ved hjelp av lyssetting i hjemmet, og tilrettelegger for et rituale rundt interaksjonen som initierer denne stemningen. Felles forestillinger om hva som er magisk gjør det lett å formidle metaforer hentet fra magi. Det kommer også frem at selv om den magiske fascinasjonen ved et produkt kan forsvinne over tid, kan det å la seg inspirere av magiske opplevelser være et verdifullt utgangspunkt for å skape varige estetiske opplevelser. Å være tro til magi gjennom hele prosessen førte til et enklere produkt basert på emosjonelle verdier knyttet til opplevelser, heller enn kompleks funksjonalitet og ubegrenset fleksibilitet. Dette er et steg vekk fra det som preger dagens smarthjemteknologi og viser at magi kan bidra til nye perspektiver i interaksjonsdesign.
dc.description.abstractThis thesis explores the use of magic as it is portrayed in myths, folklore, and fantasy literature as a perspective from which to design for interactions and experiences in smart homes. The thesis is motivated by a desire to enable aesthetic interactions that fit well into a domestic context. The emotional and engaging nature of magic contrasts the streamlining and optimization of everyday life, which are central selling points of current smart home technology. The thesis provides an overview of relevant theory related to magic, smart homes, metaphors, and Tangible User Interfaces. In the following design process, the methodological approach was qualitative, explorative, and relied on research through design. The design project consists of three rounds of exploring different ways of implementing magic in the design process. Firstly, magic was used as a method in co-creative workshops related to magical interactions with light and sound in smart homes. Magic as a method was found to be most effective in completely open tasks that are distanced from how technology is currently operated. Next, animation magic was used as inspiration for physical dialogue with an intelligent agent in the home. This concretized abstract topics such as limiting an intelligent agent’s agency, which enabled discussions with users about living with artificial intelligence. However, there is a risk of instigating uncritical technological optimism by likening artificial intelligence to magic. Finally, magical objects were used as a source of product metaphors. This resulted in a simple, tangible interface that suggests an ambient light atmosphere in the home and facilitates ritualization around the interaction that initiates this atmosphere. Common perceptions of what is magical make conveying metaphors drawn from magic easy. It is found that while magical fascination with a product may fade over time, borrowing aspects from magical experiences could be a valuable starting point for creating enduring aesthetic experiences. Staying true to magic throughout the process led to a simpler product based on emotional values and experiences, rather than complex functionality and unrestricted flexibility. This is a step away from what characterizes today's smart home technology and shows that magic can contribute to new perspectives in interaction design.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleMagic as a Design Approach to Smart Home Interactions and Experiences
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel