Show simple item record

dc.contributor.advisorHareide, Odd Sveinung
dc.contributor.advisorHaugli-Sandvik, Marie
dc.contributor.authorTurbekkmo, Arve
dc.date.accessioned2023-07-19T17:20:09Z
dc.date.available2023-07-19T17:20:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146718175:151788595
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080344
dc.description.abstractTittel: Landbasert losing av skip gjennom norske farleder. Forfatter: Arve Turbekkmo. Utgiver: NTNU. Årstall: 2023. Tema: Landbasert losing er et satsingsområde i flere nordiske land. I Norge er det per i dag ingen prøveordninger eller forskningsprosjekter rettet mot utvikling av landbasert losing. Hensikten med undersøkelsen er å kartlegge hva erfarne loser ser av utfordringer og muligheter med landbasert losing. Målet er å søke svar på om landbasert losing kan være et realistisk og fremtidsrettet bidrag til videreutvikling og modernisering av den norske lostjenesten. Problemstilling: Hvordan kan landbasert losing bidra til å opprettholde eller styrke Kystverket Lostjenestens bidrag til sjøsikkerhet på norskekysten? Teorier: Kontroll av komplekst system, økosystemtilnærming, høypålitelige organisasjoner og situasjonsbevissthet er viktige områder i det teoretiske grunnlaget. Teoriene bidrar i søket etter løsninger på noen av de større utfordringene i utviklingen av en sikker landbasert lostjeneste. Metode: Casestudie med kvalitativ tilnærming er valgt som metode for undersøkelsen. For innhenting av data er det gjennomført kvalitative intervjuer av seks loser. De transkriberte intervjuene ble analysert ved hjelp av analysemetoden systematisk tekstkondensering. Resultater: Full brukerfinansiering motiverer ikke til bruk av forebyggende sjøsikkerhetstiltak. Havnene kan møte utfordringer med håndtering av skip som er landbasert loset til havnegrensen. Behov for robust infrastruktur og teknologiske løsninger som kan sikre kompatibel situasjonsbevissthet. Behov for prekvalifisering av skip og broteam. Landbasert lostjeneste må kunne håndtere akutte utfordringer og varierende kundebehov. Landbasert losing kan bidra positivt til losenes sikkerhet og helse. Konklusjon: Forutsatt teknologi og robust infrastruktur med redundans som gjør landbasert losing til en sikker tjeneste kan landbasert lostjeneste bidra til å opprettholde eller styrke Kystverket Lostjenestens bidrag til sjøsikkerhet på norskekysten. Funn i undersøkelsen peker mot områder som: 1) landbasert losing i mindre krevende farleder, 2) landbasert losing i stedet for dispensasjoner, 3) differensiert tilbud fra landbasert lostjeneste til ikke-lospliktige skip og til skip med farledsbevis og 4) landbasert losing mellom ytre losmerker og smult farvann kan bidra til økt personlig sikkerhet og redusert fysisk og psykisk stress for losen. Nøkkelord: Landbasert losing, sjøsikkerhet, situasjonsbevissthet, tilpasset teknologi, robust infrastruktur, redundans, prekvalifisering av skip og broteam, losenes sikkerhet og helse.
dc.description.abstract
dc.description.abstractSummary Title: Shore Based Pilotage of Ships in Norwegian Internal Waters. Author: Arve Turbekkmo. Publisher: NTNU. Year: 2023. Theme: Several nordic countries are developing Shore Based Pilotage. At present Norway does not have any ongoing work in this field. The purpose of this study is to investigate the views of experienced maritime pilots on challenges and possibilities in Shore Based Pilotage. The goal of the study is to seek clarification whether Shore Based Pilotage can be a realistic and future oriented contribution to further development and modernization of the norwegian pilot services. Research question: How can Shore Based Pilotage contribute to maintain or strengthen the NCA Pilot Service’s contribution to safety at sea in norwegian internal waters? Theories: Control of a Complex System, Ecosystem Approach, High Reliability Organisations and Situational Awareness are important parts of the theoretical framework and contributes in the quest for sollutions to main challenges related to the development of Shore Based Pilotage. Method: This is a case study research using a qualitative approach. Qualitative interviews of six maritime pilots are used for gathering data to this study. Systematic Text Condensation is used for analyzing the transcribed interviews Findings: Present financing scheme does not necessarily promote extended use of pilot services. It may be a challenge for the ports to handle approaching ships having shore based pilotage to the port limits only. Suggesting robust infrastructure and technological solutions ensuring compatible situational awareness. Suggesting prequalification of ships and bridge teams. It is suggested that Shore Based Pilotage must be able to deal with acute challenges and varying demands from customers. Shore Based Pilotage may promote pilots safety and health. Conclusion: Assuming technology and robust infrastructure with redundancy can make Shore Based Pilotage a safe service, it may contribute to maintain or strengthen the pilot services’ contribution to safety in internal waters. Findings suggest areas as: 1) Shore Based Pilotage in less demanding fairways, 2) Shore Based Pilotage as an alternative to dispensations from pilot requirements, 3) A variation of services from a Shore Based Pilot Service to ships not obliged using pilot and to ships sailing with PEC, 4) Shore Based Pilotage at weather exposed areas promoting safety and reduction of physical and psychological stress on maritime pilots. Key words: Shore Based Pilotage, safety at sea, situational awareness, customized technology, robust infrastructure, redundancy, prequalification, safety and health of maritime pilots.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLandbasert losing av skip gjennom norske farleder.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record