Identity and Self-Image in Alice Oseman’s Heartstopper Comic and Series
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080335Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Alice Osemans Hjertestopper, en pågående nettbasert tegneserie publisert først i 2016, ble adaptert til en Netflix-serie i 2022. Hjertestopper handler om hovedpersonene Charlie Spring og Nick Nelson, to tenåringsgutter som møtes og blir forelsket. Identitet og selvbilde er sentrale temaer i Hjertestopper i begge medium, og masteroppgaven undersøker hvordan de to temaene blir uttrykt i en rekke scener som er viktige for Hjertestoppers plott. Masteroppgaven bruker Bill Nichols sin adskillig av filmers sosiale og formelle kontekst som et analytisk rammeverk, ved å gjennomgå hvordan Hjertestoppers sosiale kontekst er kommunisert gjennom den formelle konteksten til tegneserien og serien. Den sosiale konteksten omfatter de sosiale og historiske problemene og utfordringene som gir betydning til temaene identitet og selvbilde. Den formelle konteksten omfatter de medium-spesifikke kvalitetene til tegneserier og film som har til formål å representere og illustrere Hjertestopper tematiske fokus. Masteroppgaven drøfter hvordan Netflix-serien bruker animasjoner, musikk, lyd, farge og lys til å utrykke de samme temaene som tegneserien gjør gjennom uttrykksfulle linjer, indeksikale og symbolske tegn, ruter, komposisjon og oppsett. Hjertestopper viser at skeiv kjærlighet er lik heteroseksuell kjærlighet, men anerkjenner at diskriminering og fordommer kan påvirke skeives livsoppfatning. Masteroppgaven konkluderer med at Hjertestopper viser at denne kompleksiteten kan førte til enten utviklingen av en trygg identitet og et positivt selvbilde, eller en utrygg identitet og et negativt selvbilde, og at disse komponentene påvirker hverandre fremhever viktigheten av utviklingen av en trygg identitet for å ha et positivt selvbilde. Alice Oseman’s Heartstopper, an ongoing webcomic first published in 2016, was adapted into a Netflix series in 2022. Heartstopper tells the story of the main characters Charlie Spring and Nick Nelson, two teenage boys who meet and fall in love. Identity and self-image are central themes in Heartstopper in both medial forms, and the thesis examines how these two themes find expression in a series of scenes important to Heartstopper’s plot. The thesis uses Bill Nichols’ distinction between films’ social and formal context as an analytical framework, by investigating how Heartstopper’s social context is communicated through the formal context of the comic and series. The social context involves social and historical problems and issues that bring meaning to the topics of identity and self-image. The formal context includes the medium-specific qualities of comics and film which serve to represent and illustrate Heartstopper’s thematic focus. The thesis explores how the Netflix series uses animation, music, sound, color, and lighting to convey the same themes as the comic does through expressive lines, indexical and iconic signs, panels, composition and layout. Heartstopper shows that queer love is just like heterosexual love, but recognizes that discrimination and prejudice can affect the queer ordeal. The findings in this thesis infer that Heartstopper emphasizes the way this complexity can lead to either the development of a positive self-image and confident identity or a negative self-image and insecure identity, and that these components are intertwined, highlighting the importance of developing a confident identity to have a positive self-image.