Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvello, Pål
dc.contributor.advisorHøydal, Øyvind Arne
dc.contributor.authorBlomseth, Henrik T.
dc.contributor.authorBørseth, Siri
dc.date.accessioned2023-07-18T17:22:16Z
dc.date.available2023-07-18T17:22:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147333074:55494839
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080102
dc.description.abstractMed en stadig økning i bruk av rusmidler, trenger ungdom kompetanse som gjør dem i stand til å ta gode valg i møte med rusmidler. For å bygge en slik kompetanse er det viktig med en helhetlig kunnskap om hvordan rusmidler påvirker nervesystemet og helsen. Da mye av dagens undervisning blir påvirket av lærebøkene som brukes, er det relevant å undersøke lærebøkers framstilling av temaet. På bakgrunn av dette har vi følgende problemstilling: Hvordan framstilles sammenhenger mellom rusmidler, nervesystemet og helse i lærebøker brukt på ungdomstrinnet? For å kunne beskrive og analysere lærebøkers framstilling er det brukt en kvalitativ innholdsanalyse, som er basert på White & Marsh (2006) sin modell. Datamaterialet er lærebøker i naturfag fra Cappelen Damm, Aschehoug og Gyldendal forlag. Selve analysen er tredelt, hvor vi har undersøkt hvordan lærebøkene framstiller 1) sammenhenger mellom rusmidler, nervesystemet og helse, 2) detaljnivået i de faglige sammenhengene og 3) ulike holdninger til rusmidler. Gjennom empiriske funn og diskusjon fremkommer det for det første at samtlige lærebøker presenterer en helhetlig sammenheng mellom de tre faktorene rusmidler, nervesystemet og helse, noe som kan gjøre at bøkene bidrar til dybdelæring. For det andre, når det kommer til hvor detaljert lærebøkene framstiller de faglige sammenhengene, skiller Naturfag 10 fra Cappelen Damm seg ut med beskrivelser på et dypere detaljnivå, noe som kan bidra til en bedre systemforståelse. Til slutt skiller Naturfag 10 seg også ut når det kommer til holdninger, da de i større grad enn de andre lærebøkene evner å fremstille de positive effektene ved rusmidler i tillegg til de negative effektene. Noe som kan være hensiktsmessig for en troverdig rusforebyggende undervisning. Basert på resultatene mener vi at alle bøkene har en framstilling som kan bidra til en kompetanse som er i tråd med læreplanen, noen i større grad enn andre.
dc.description.abstractWith a steady increase in the use of drugs, young people need competence that enables them to make good choices when dealing with drugs. In order to build such competence, it is important to have comprehensive knowledge of how drugs affect the nervous system and your health. As much of today's teaching is influenced by the textbooks used, it is relevant to examine the textbooks' presentation of the topic. Based on this, we have the following problem: How are connections between drugs, the nervous system and health presented in textbooks used at secondary level? In order to be able to describe and analyze the presentation of textbooks, a qualitative content analysis has been used, which is based on White & Marsh's (2006) model. The data material is science textbooks from Cappelen Damm, Aschehoug and Gyldendal publishers. The analysis itself is three-part, where we have examined how the textbooks portray 1) connections between drugs, the nervous system and health, 2) the level of detail in the academic contexts and 3) different attitudes towards drugs. Through empirical findings and discussion, it appears, firstly, that all textbooks present an overall connection between the three factors of drugs, the nervous system and health, which can mean that the books contribute to in-depth learning. Secondly, when it comes to how detailed the textbooks present the subject relationships, Naturfag 10 from Cappelen Damm stands out with descriptions at a deeper level of detail, which can contribute to a better understanding of the system. Finally, Naturfag 10 also stands out when it comes to attitudes, as to a greater extent than the other textbooks they are able to present the positive effects of drugs in addition to the negative effects. Something that can be appropriate for credible drug preventive education. Based on the results, we believe that all the books to a certain extent have a presentation that is compatible with the curriculum.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLærebøkers framstilling av sammenhengen mellom rusmidler, nervesystemet og helse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel