Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLysne, Dag Atle
dc.contributor.advisorMunkebye, Eli
dc.contributor.authorIsaksen, Antonios Xepapadakis
dc.date.accessioned2023-07-18T17:22:11Z
dc.date.available2023-07-18T17:22:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138898906:16755327
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080098
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvordan elever anvender sin kunnskap om naturen til vitenskapen (NOS) i møte med pseudovitenskap. For å oppnå dette blir 16 elever intervjuet i par gjennom en semistrukturert intervjuform basert på Lederman et al. (2002) sitt VNOS-spørreskjema. Formålet med intervjuene er å undersøke om elevene har en naiv eller informert forståelse av ulike aspekter ved NOS, ved å la dem dedusere informasjon basert på en video om ønskekvist. Videre blir elevenes begrunnelser for sin tro på ønskekvist kategorisert basert på Afonso og Gilbert (2009) sitt kategoriseringssystem. Studien ble gjennomført med mine egne elever på 5. trinn. Resultatene indikerer at elever som benytter seg av NOS-aspekter, stiller kritiske spørsmål eller utviser kritisk tenkning i forhold til innholdet, viser mindre tro på pseudovitenskap. Videre viser elevene et mer informert syn på NOS-aspektene de tidligere har arbeidet med. Disse funnene tyder på at studien støtter opp om teorien om at NOS og kritisk tenkning spiller en viktig rolle i å skape vitenskapelig informerte borgere som er i stand til å ta velinformerte beslutninger basert på tilgjengelig informasjon.
dc.description.abstractThe objective of this study is to explore how students apply their knowledge of the nature of science (NOS) when confronted with pseudoscience. For this purpose, a group of 16 students, divided into pairs, were interviewed using a semi-structured interview format based on the VNOS questionnaire developed by Lederman et al. (2002). The interviews aimed to determine the extent to which students possess either a naive or informed understanding of various aspects of NOS, through the analysis of a video about water dowsing. Additionally, the students' justifications for their beliefs in water dowsing were categorized according to the classification system proposed by Afonso and Gilbert (2009). It is important to note that the study was conducted with fifth-grade students, whom I am currently teaching. The findings indicate that students who utilize the NOS, pose critical questions, or exhibit critical thinking towards the subject matter, possess lower levels of belief in pseudoscience. Furthermore, these students demonstrate a more knowledgeable perspective on the specific aspects of NOS they have previously studied. The study seems to provide support for that NOS and the development of critical thinking skills are important for creating scientifically informed citizens who can make good decisions based on the information that is given.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Visste du at hørselen er den siste sansen man mister? Så tenk at du kan ligge i din egen begravelsen og høre hva folk sier» En tematisk analyse om hvordan elever på 5. trinn anvender sin kunnskap om naturvitenskapens egenart i møte med pseudovitenskap
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel