Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTangen, Truls Nilsen
dc.contributor.authorSkage, Vilde Hopland
dc.date.accessioned2023-07-18T17:22:08Z
dc.date.available2023-07-18T17:22:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147332166:51245618
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080094
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring i engelsk for elever med dysleksi. Alle elever har rett til tilpasset opplæring, og elever med vansker knyttet til lesing og skriving kan ha et ekstra behov for dette i alle timer. Ifølge Helland (2019) kompliseres læring av et nytt språk av en språkvanske som dysleksi. I det engelske språket er det lite samsvar mellom fonem og grafem, og vi kan derfor ikke bruke de norske reglene for staving og rettskriving (Waaler & Waaler, 2019). I dagens globaliserte verden er det å ikke beherske et verdensspråk som engelsk et handikap, både for utdanning og sosialt liv (Helland, 2008a). Den største trusselen vi møter i arbeidet med å hjelpe elever med lese- og skrivevansker er lav motivasjon (Lyster, 2019). På grunn av dette er det viktig at engelsklærere har kunnskap om å tilpasse undervisningen for elever med ulike behov, både med fokus på det faglige og motivasjonen deres. Problemstillingen for studien er «Hvilke opplevelser har lærere med å tilpasse undervisningen i engelsk for elever med dysleksi på mellomtrinnet?». Jeg var både interessert i hvilken forståelse engelsklærere har av hvordan dysleksi påvirker faget engelsk, og hvordan lærerne tilpasser undervisningen for elever med dysleksi. For å finne svar på dette har jeg gjennomført kvalitative intervju med fire engelsklærere som jobber på mellomtrinnet. Det empiriske materialet har blitt diskutert i lys av tidligere forskning om dysleksi og fremmedspråk, prinsippet om tilpasset opplæring og inkludering, og teorier om dysleksi. Bandura (1997) sin teori om mestringsforventning og Wigfield og Eccles (1992) sin teori om forventninger og verdier blir også brukt for å belyse tema. Resultatene fra studien viser at det var vansker med rettskriving som kom tydeligst til syne i engelskundervisningen for elever med dysleksi, men lærerne merket det også på leseferdighetene. Dette påvirker motivasjonen til elevene, ved at de ikke ser nytten av faget og ikke har forventning om å mestre. Flere av informantene ga uttrykk for at elever med dysleksi var sterke muntlig i engelsk, og at de derfor kunne gjøre muntlige oppgaver for å føle mestring. Et sentralt funn i studien er at ingen av lærerne hadde lært om hvor vanskelig engelsk kan være for elever med dysleksi under utdanningen sin, og at de derfor savnet mer spesifikk kunnskap om dette. De hadde derimot lært mye av erfaring og av hverandre i kollegiet. Lærerne i studien tilpasset undervisningen i engelsk med å ha varierte undervisningsopplegg slik at elevene kunne føle mestring på ulike områder, i tillegg til at de differensierte undervisningen ved å ha ulike nivåer og lot elevene bruke hjelpemidler. Funnene antyder at lærerne har et stort fokus på at elever med dysleksi skal føle seg inkludert og oppleve mestring i engelskundervisningen. Både å ha varierte undervisningsopplegg, differensiere ved å ha ulike nivå og la elevene bruke hjelpemidler gjør at de kan delta i undervisningen likt med de andre, slik at de føler tilhørighet.
dc.description.abstractThe topic of this master’s thesis is adapted education for students with dyslexia in English. Differentiated instruction applies to all students, and students with difficulties related to reading and writing may have an additional need for this in all subjects. Learning a new language is a difficult and complex skill, but it is much harder for a dyslectic child (Helland, 2019). In the English language, there is not much correspondence between phonemes and graphemes (Waaler & Waaler, 2019). Because of this we cannot use Norwegian spelling rules. In today’s globalized world, not mastering a world language like English is a handicap, both for education and social life (Helland, 2008a). The biggest challenge we face in helping students with reading and writing difficulties is low motivation (Lyster, 2019). Because of this, it is important for English teachers to have knowledge of how to adapt their teaching for students with different needs, focusing both on their academic performance and motivation. The research question for this thesis is “What experiences do teachers have in adapting their teaching for students with dyslexia in English at year 5-7?” I was both interested in what understanding English teachers have of how dyslexia affect the subject of English, and how they adapt their teaching for students with dyslexia. To collect data, I have conducted qualitative interviews with four teachers who work at year 5-7. The empirical data has been discussed considering previous research on dyslexia and foreign language, the principle of adapted education and inclusion, and theories about dyslexia. Bandura’s (1997) theory of self-efficacy and Wigfield and Eccles’ (1992) expectancy-value theory has also been used to illuminate the topic. The results of the study show that difficulties with spelling is what students with dyslexia struggles with the most in English. The teachers also noticed it in their reading skills. This affects the students’ motivation, as they do not see the utility value of the subject and have few expectations to master the language. Several of the teachers expressed that students with dyslexia are good at speaking English, and that they because of this could do oral tasks to experience mastery. A key finding in the study is that none of the teachers had learned about how to meet dyslexic students’ needs in the English subject during their education. Because of this, they lacked more specific knowledge about this topic. However, they had learned a lot from experience and from each other within the teaching staff. The teachers in the study adapted their education by using varied teaching strategies so that students could master in different areas. They also differentiated by having different levels in the subject and allowing the students to use digital tools. The findings suggest that the teachers have a strong focus on ensuring that students with dyslexia feel included and experience mastery in the English subject. Both having varied teaching strategies, differentiating the tasks by level, and letting the pupils use aids means that they can participate in the teaching equally with the others, so that they feel a sense of belonging.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTilpasset opplæring i engelsk for elever med dysleksi. En kvalitativ studie av læreres opplevelser med å tilpasse engelskundervisningen for elever med dysleksi på mellomtrinnet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel