Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteven K. Holland
dc.contributor.authorÅdne Galguften
dc.date.accessioned2023-07-18T17:22:06Z
dc.date.available2023-07-18T17:22:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141428880:55588948
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080092
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Internasjonal forskning viser at acculturation-fasen av kroppsøvingslæreres sosialisering har stor påvirkning på kroppsøvingslæreres gjennomførte praksis i yrket, faktisk større enn utdanningen. Samtidig viser norsk forskning at kroppsøvingslæreres vurderingspraksis vurderer fra lærer til lærer, og at de har utfordringer med å endre vurderingspraksis når det kommer nye forskrifter. Formål: Formålet med denne studien var å innhente kunnskap om fremtidige kroppsøvingslæreres erfaringer og opplevelser med vurdering fra tiden som elever i kroppsøvingsfaget, og hvilken påvirkning de har hatt på deres perspektiver på vurdering. Studien ønsket svar på følgende problemstilling: «Hvilken påvirkning har opplevelser fra acculturation-fasen på fremtidige kroppsøvingslæreres perspektiv på vurdering?». Metode: Studien benyttet en kvalitativ tilnærming og datainnsamling foregikk med bruk av semi-strukturerte intervju. Utvalget bestod av fem lærerstudenter med kroppsøving som valgfag. Deltakerne ble rekruttert før kroppsøvingsforelesningene på studiet begynte for å sikre minst mulig påvirkning fra utdanningen på deres perspektiver. Datamaterialet ble transkribert og analysert med bruk av tematisk analyse. Resultat: Resultatene viser at deltakernes opplevelser med vurdering i kroppsøvingsfaget har påvirket dem slik at de ønsker å unngå vurderingsformer de i løpet av sin tid som elev i faget opplevde som ubehagelige og meningsløse, mens de ønsker å reprodusere eller videreføre vurderingspraksiser de opplevde som meningsfulle. Enkelte opplevelser som deltakerne ikke knyttet direkte til vurdering ble også brukt i deltakernes refleksjoner om egen fremtidig vurderingspraksis. Deltakerne virker å ønske å unngå vurderingsformer som ikke er i tråd med dagens rammer for vurdering i kroppsøving, mens de lener seg mot en vurderingspraksis som er mer i tråd med dagens rammer, til tross for at de ikke har påbegynt den formelle utdanningen for å bli kroppsøvingslærere. Deltakerne reflekterer ikke om vurderingsformer utenom de vurderingsformene de selv har opplevd, noe som stiller krav til lærerutdanningen som må sørge for et helhetlig bilde av vurdering i kroppsøving.  
dc.description.abstractAbstract Background: International research shows that the acculturation phase has a major impact on PE teachers’ practices, in fact greater impact than the teacher education. At the same time, Norwegian research shows that PE teachers assessment practices vary from teacher to teacher, and that they fail to change their practices when the curriculum changes. Purpose: The purpose of this study was to obtain knowledge about future PE teachers experiences in PE and their experiences with assessment from the time that they were students in PE, and what influence these experiences have had on their perspectives towards assessment. The study aimed to answer the research question: “What influence do experiences from the acculturation phase have on future PE teachers’ perspectives towards assessment?” Method: The study used a qualitative approach utilizing semi-structured interviews as data collecting method. The participants of this study were five future PE teachers in Norwegian teacher education. The participants were recruited at the start of their PE teacher education coursework to ensure the least possible influence on their perspective from the education. The data material was transcribed and analyzed using thematic analysis. Results: The study’s results show that the participants experiences with assessment in PE have influenced them to either want to avoid assessment practices they experienced as unpleasant or meaningless, or expressing a wish to reproduce assessment practices they experienced as meaningful. Some experiences not directly related to assessment were also considered in the participants reflection on their own future assessment practices. Further, they seem to avoid practices that are not in line with the current framework for assessment in Norwegian PE, while leaning towards practices that are more in line with the current framework, despite the fact they have not begun their formal training to become PE teachers. The participants did not reflect on forms of assessment other than those they experienced, which puts pressure on the PE teacher education to provide quality training for the participants to gain a full understanding of assessment in PE.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Jeg følte aldri at kroppsøving var et vurderingsfag" - En kvalitativ studie av fremtidige kroppsøvingslæreres erfaring og perspektiver på vurdering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel