Show simple item record

dc.contributor.advisorHolland, Katie
dc.contributor.advisorØsterlie, Ove
dc.contributor.authorTysnes, Tobias Rønning
dc.contributor.authorRønning, Jonas Uran
dc.date.accessioned2023-07-18T17:22:00Z
dc.date.available2023-07-18T17:22:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141428880:34502397
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080087
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBetydningen av å verdsette og anerkjenne individuelle ulikheter er noe som i den norske skolens læreplanverk trekkes fram som sentralt. Dette gjelder for samtlige elever, inkludert elever som lider av ulike former for funksjonsnedsettelser. Formålet med denne studien har vært å finne svar på følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har kroppsøvingslærere og klasseromslærere når det gjelder å jobbe med elever med funksjonsnedsettelse i integrerte læringsmiljøer? Tidligere forskning beskriver skolegangen, og spesielt overgangen fra barne- til ungdomsskole som svært krevende for elever med funksjonsnedsettelse, blant annet i form av manglende kunnskaper og erfaringer når det kommer til å skape og utvikle nye sosiale relasjoner. Denne studien kommer blant annet nærmere inn på hvordan lærerne jobber for å skape et trygt, sosialt og lærerikt miljø også for de elever som av ulike årsaker har større problemer med å gjennomføre den ordinære undervisningen sammenlignet med de fleste andre. Studien vil foregå fra et lærerperspektiv, og data har derfor blitt samlet inn gjennom semistrukturerte intervju med åtte ungdomsskolelærere, derav fire kroppsøvingslærere og fire lærere med mer erfaring fra tradisjonell klasseromsundervisning. Dataen er analysert ved hjelp av en seks-stegs refleksiv tematisk analyse, som blant annet har bestått av koding av data og utvikling av tema som gikk igjen blant lærerne under intervjuene. Resultatene viser at lærerne gjennomgående er positive til arbeid med funksjonsnedsatte elever, så vel som at disse elevene er med på å utvikle både lærernes kreativitet og forståelse. Lærerne rapporterer blant annet at de anser disse elevene som verdifulle ressurser for sine respektive klasser når det kommer til forståelse og aksept for andre mennesker og deres livssituasjon. Hovedfunnene i studien bærer preg av lærere som har fokus på at de funksjonsnedsatte elevene ikke bare skal få mulighet til å utvikle sine faglige ferdigheter, men at det er vel så viktig å skape et miljø hvor de kan dyrke sosiale relasjoner og utvikle sine sosiale ferdigheter, for å optimalisere muligheten for at de sitter igjen med en positiv opplevelse av sin skolegang.
dc.description.abstractThe significance of valuing and acknowledging individual differences is emphasized in the Norwegian curriculum framework for schools. This applies to all students, including those with various forms of disabilities. The purpose of this study has been to find answers to the following research question: What are the experiences of physical education teachers and classroom teachers working with students with disabilities in inclusive learning environments? Previous research describes the school experience, particularly the transition from primary to secondary school, as highly demanding for students with disabilities, including the lack of knowledge and experiences in establishing and developing new social relationships. This study delves further into how teachers strive to create a safe, social, and educational environment for students who, for various reasons, face greater challenges in participating in regular instruction compared to most others. The study is conducted from a teacher's perspective, and data have been collected through semi-structured interviews with eight middle school teachers, including four physical education teachers and four teachers with more experience in traditional classroom teaching. The data were analyzed using a six-step reflexive thematic analysis, which involved coding the data and developing themes that emerged among the teachers during the interviews. The results consistently show that teachers are positive about working with students with disabilities and recognize that these students contribute to the development of their own creativity and understanding. Teachers report that they consider these students as valuable resources for their respective classes in terms of understanding and accepting others and their life situations. The main findings of the study reflect teachers who prioritize not only enabling students with disabilities to develop their academic skills but also creating an environment where they can cultivate social relationships and enhance their social skills to optimize their overall positive experience of schooling.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDersom den ikke er for alle, er den ikke for noen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record