Digitalisering av hurtigbåt grunnopplæring
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080025Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven ser nærmere på muligheten for å digitalisere deler av "Hurtigbåt Grunnopplæring"-kurset, og dets re-training-kurs for kursdeltakere. For å se nærmere på tematikken har det blitt benyttet kvantitativ metode, diverse artikler samt fagstoff fra litteraturen.
Den kvantitative metoden ble gjennomført i form av en spørreundersøkelse. 12 kursdeltakere deltok totalt. Fire av disse tok fullstendig kurs, mens åtte av deltagerne tok repetisjonskurset. Ut i fra denne undersøkelsen oppdaget man ett ønske om digitalisering av kurset.
Ved hjelp av artikler og fagstoff fikk man også innsikt i hvordan folk lærer forskjellig. I oppgaven har man derfor sett på hvordan ulike individer lærer, og hvordan god læring kan sikres. Det er også sett på digitalisering, og fordeler og ulemper ved digitalisering. Man har så sett på digitaliseringsdelen og læringsdelen i forhold til en evt digitalisering av «Hurtigbåt Grunnkurs». Og om det lar seg gjøre å sikre læringsutbytte ved en digitalisering.
I oppgaven finner vi at BRM-delen av kurset var den med størst potensiale for digitalisering, og at dette tiltaket vil kunne spare tid og tilby større fleksibilitet for deltakerne. Det er imidlertid viktig å opprettholde samme faglige dybde som ved personlig undervisning, noe som nødvendiggjør et nøye utformet og brukervennlig digitalt kursformat. Samtidig vil det være essensielt å fortsette å innhente tilbakemeldinger fra deltakerne og tilpasse det digitale kurset i tråd med dette. Med andre ord ser man at digitalisering er mulig, forutsatt at disse nøkkelfaktorene prioriteres i utformingen av det digitale kurset. This bachelor's thesis examines the possibility of digitizing parts of the "High speed craft basic Training" course, and its re-training course for participants. To delve deeper into this topic, quantitative methods, various articles, and academic literature were utilized.
The quantitative method was conducted in the form of a survey. A total of 12 course participants were involved. Four of these took the complete course, while eight of the participants took the refresher course. From this survey, a desire for digitization of the course was revealed.
Articles and academic materials provided insight into how individuals learn differently. The thesis therefore examines how different individuals learn, and how effective learning can be ensured. It also looks at digitization, and the advantages and disadvantages of digitization. We then considered the digitalization component and the learning component in relation to a potential digitalization of the " High speed craft basic Training ". And whether it is possible to ensure learning outcomes through digitization.
In the thesis, we find that the BRM part of the course has the greatest potential for digitization, and that this measure can save time and offer greater flexibility for participants. However, it is important to maintain the same academic depth as with personal teaching, which necessitates a carefully designed and user-friendly digital course format. At the same time, it will be essential to continue to obtain feedback from the participants and adapt the digital course accordingly. In other words, we see that digitization is possible, provided these key factors are prioritized in the design of the digital course.