Show simple item record

dc.contributor.advisorPareliussen, Bjarne
dc.contributor.authorStormo, Håkon Kristiansen
dc.contributor.authorYtrøy, Eirik Herland
dc.date.accessioned2023-07-18T17:20:32Z
dc.date.available2023-07-18T17:20:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146718194:151075512
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080023
dc.description.abstractBacheloroppgaven undersøker hvordan droner kan integreres i redningstjenesten på en effektiv måte. Oppgaven har forskningsspørsmålene: Hvordan kan droner integreres i redningstjenesten i et sømløst system? Er dagens regler og forskrifter egnet for bruk av droner i redningstjenesten? For å besvare disse spørsmålene har oppgaven fokusert på utfordringer knyttet til koordinering med helikopter, felles situasjonsforståelse for etater i redningstjenesten, og kommunikasjon mellom forskjellige aktører. Gjennom en kritisk analyse av eksisterende forskning og intervjuer med relevante aktører, har oppgaven identifisert flere utfordringer som må løses før en fullstendig integrering av droner i redningstjenesten kan bli en realitet. Blant annet er det fremdeles usikkerhet knyttet til om dagens regler og forskrifter er egnet for bruk av droner i redningstjenesten. Oppgaven har også identifisert flere fordeler ved å integrere droner i redningstjenesten, inkludert økt effektivitet, bedre presisjon i søk og redning, og redusert risiko for mannskapene. Basert på funnene i oppgaven, anbefaler vi at det bør utvikles en felles standard for aksjonsstøtteverktøy og kommunikasjon mellom drone- og helikopterpiloter i redningstjenesten. Det bør også gjøres en grundig vurdering av dagens regler og forskrifter for å vurdere om de er egnet for bruk av droner i redningstjenesten. Oppgaven konkluderer med at en vellykket integrering av droner i redningstjenesten vil kreve et tett samarbeid mellom relevante aktører, og at det er viktig å kontinuerlig evaluere og tilpasse systemene etter behov.
dc.description.abstractThe bachelor's thesis explores how drones can be effectively integrated into emergency services. The research questions addressed in the thesis are: How can drones be integrated into emergency services into a seamless system? Are current rules and regulations suitable for the use of drones in emergency services? To answer these questions, the thesis focuses on challenges related to coordination with helicopters, shared situational awareness among emergency service agencies, and communication between different stakeholders. Through critical analysis of existing research and interviews with relevant stakeholders, the thesis identifies several challenges that need to be addressed before a full integration of drones into emergency services can become a reality. Uncertainty remains regarding whether current rules and regulations are suitable for the use of drones in emergency services. The thesis also highlights several benefits of integrating drones into emergency services, including increased efficiency, improved precision in search and rescue operations, and reduced risk to personnel. Based on the findings of the thesis, it is recommended that a common standard for action support tools and communication between drone and helicopter pilots in emergency services should be developed. A thorough assessment of current rules and regulations should also be conducted to evaluate their suitability for the use of drones in emergency services. The thesis concludes that successful integration of drones into emergency services will require close collaboration among relevant stakeholders and a continuous evaluation and adaptation of systems as needed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRedning fra luften - Økt effektivitet, redusert risiko
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record