Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorResnes, Tron
dc.contributor.authorNytun, Marcus Nilsen
dc.contributor.authorNekstad, Jens Brekstad
dc.date.accessioned2023-07-18T17:20:27Z
dc.date.available2023-07-18T17:20:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146718194:151075515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080020
dc.description.abstractHavbruk er en næring i stor vekst og utvikling. Det kommer stadig nye løsninger og teknologi inn i bildet, og en navigatør har mer å forholde seg til enn noen gang. Denne studien skal forsøke å kartlegge hvilke utfordringer navigatører møter i havbruksoperasjoner og hva som kreves for å håndtere disse utfordringene på en trygg og effektiv måte. For å gi et godt svar på denne problemstillingen vil oppgaven starte med en omfattende teoridel for å gi et innblikk i navigatørens største oppgaver på et havbruksfartøy. Videre vil oppgaven presentere metode for datainnsamling og funn, og avslutte med en drøfting av problemstillingen samt en konklusjon. Det har blitt benyttet en kvalitativ metode for datainnsamlingen, der navigatører med ulik erfaring ble intervjuet. Disse kvalitative intervjuene ga respondentene mulighet til å uttrykke sine erfaringer, meninger og perspektiv om de forskjellige elementene i problemstillingen. Gjennom flere undersøkelser har det kommet frem at navigatører møter mange utfordringer i den daglige driften ombord, og det er viktig at de er godt utrustet for å håndtere de. Gjennomføring av operasjoner i havbruk krever kunnskap unikt for næringen, og det er dermed viktig med god opplæring og utdypning innenfor viktige tema som fiskevelferd. Studiens funn tilsier at det er et økende ønske i næringen om flere muligheter for utdypning i utdanningen. Flere har uttrykt at dagens opplæring utsettes for en brå og manglende læringskurve, særlig på grunn av den omfattende utviklingen innenfor næringen. Oppgaven konkluderer dermed med at det er et behov for å styrke opplæring av navigatører som arbeider innenfor havbruk for å sikre en trygg og effektiv drift i næringen.
dc.description.abstractAquaculture is an industry in great growth and development. New solutions and technology are constantly coming into the picture, and a navigator has more to deal with than ever before. This study will attempt to map the challenges navigators face in aquaculture operations and what is required to handle these challenges in a safe and efficient manner. To give a good answer to this problem, the thesis will start with an extensive theory part to give an insight into the navigator’s biggest tasks on an aquaculture vessel. Furthermore, the thesis will present our method for data collection and our findings, and end with a discussion of the problem and a conclusion. The data collection utilized a qualitative method, where navigators with varying levels of experience were interviewed. These qualitative interviews gave the respondents the opportunity to express their experiences, opinions and perspective on the different elements of the problem. Through several investigations, it has emerged that navigators face many challenges in their daily operations onboard, and it is important that they are well equipped to handle them. Carrying out operations in aquaculture requires knowledge that is unique to the industry, and it is therefore important to have good training and deepening within important topics such as fish- welfare. The study ́s findings indicate that there is a growing desire in the industry for more opportunities for in-depth training. Several have expressed that current training is subject to an abrupt and missing learning curve, particularly due to the extensive development within the industry. The thesis thus concludes that there is a need to strengthen the training of navigators who work within aquaculture to secure a safe and efficient operation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNavigatørens rolle i Havbruk - En analyse av krav, opplæring og utfordringer
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel