Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPareliussen, Bjarne
dc.contributor.authorStaven, Jørgen
dc.contributor.authorJohansen, Torjus Levisen
dc.date.accessioned2023-07-18T17:20:21Z
dc.date.available2023-07-18T17:20:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146718194:151075503
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080016
dc.description.abstractDenne oppgaven er utarbeidet i samarbeid med AECO på bakgrunn av NOU 2022:1. Gjennom utvalgets rapport anbefales det en begrensning på antall personer om bord på cruiseskip i farvannet rundt Svalbard. Utvalget foreslår en grense på 500 – 750 personer om bord. Vi ønsket å se nærmere på om denne anbefalingen er hensiktsmessig, særlig med tanke på sikkerheten for turistene som ferdes i området. Svalbard består av ett tøft arktisk klima med begrenset infrastruktur og lange avstander. Vi ønsker å fokusere på redningstjenestens kapasitet opp mot denne anbefalingen. Målet med oppgaven er å finne ut om redningstjenesten trygt kan evakuere 500 – 750 personer fra en havarist i farvannet rundt Svalbard. For å svare på problemstillingen vår har vi konstruert en fiktiv case av et fiktivt fartøy der det oppstår brann om bord som resulterer i evakuering av fartøyet. Analysen vår tar for seg evakueringen fra fartøyet til Longyearbyen ved hjelp av alle tilgjengelige redningsressurser. Scenarioet vårt er satt til starten av juli, da dette er den tiden med mest trafikk og størst sannsynlighet for at en ulykke oppstår. Det fiktive scenarioet er bygd opp av kvantitativ data fra lignende hendelser og observasjoner gjort på Svalbard. Analysen tar utgangspunkt i kvalitative data, som er hentet fra offentlige tilgjengelige bøker, rapporter og artikler. Vår samarbeidspartner AECO har bistått med faktiske AIS-data fra deres databaser til bruk i vårt scenario. Gjennom vår analyse har vi konkludert med at den norske redningstjenesten har tilstrekkelig med ressurser og kompetanse til å håndtere denne type sjøulykke. Redningstjenesten består av både private og statlige aktører som er avhengig av hverandre for å gjennomføre masseevakuering på en sikker og effektiv måte. Videre er det særlig to faktorer som raskt endrer hendelsens utfall. Disse faktorene er sykehuskapasiteten og været. Sykehuskapasiteten på Svalbard er begrenset, og ikke utrustet for å håndtere ulykker med stor andel intensivpasienter. Øygruppen er til tider utsatt for hardt vær, og dette vil påvirke havaristens mulighet til å benytte egne evakueringssystem.
dc.description.abstractThis thesis is written in collaboration with AECO. The inspiration for this thesis is the Official Norwegian Report NOU 2022:1. The committee who’s responsible for this NOU has recommended a maximum person on board allowance in the Norwegian waters around Svalbard. The recommended maximum is 500 – 750 persons. Our motivation for this report is to further concretize the recommended allowance recommended, especially if it is safe concerning the tourists in the area. Svalbard is known for its rough, artic climate and remote location. Our focus for this thesis is to evaluate the Norwegian rescue service´s capacity to meet this recommended maximum. The target of the thesis is to conclude whether the Norwegian rescue service will manage an evacuation of 500-750 persons in the polar waters around Svalbard. We have constructed a fictional scenario for us to analyze. The ship in our fictional scenario catches fire and needs to evacuate. Our scenario is set to happen in the beginning of July. The analysis will only concern the actual evacuation of the ship to Longyearbyen. All available resources will be considered in the analysis. Our fictional scenario is created with quantitative data collected from similar accidents or accidents in similar waters. Our analysis will be conducted based on qualitative data which has been collected from open accessible reports, books, and articles. Our partner AECO has provided us with real AIS-data from the day of the accident. Our conclusion is that the Norwegian rescue service is capable of handling an accident of this scale. The rescue service consists of governmental and non-governmental resources working together. Our analysis shows that there are two factors that would drastically change the outcome of this scenario. The first factor is the limited hospital-recourses at Svalbard. The hospital at Svalbard is not equipped to handle accidents with a high demand of intensive care. The second factor is the rough weather and its impact on the ships opportunity to use own evacuation systems.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePå tynn is? - En case-studie om redningstjenestens kapasitet i farvannet rundt svalbard.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel