Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFredagsvik, Maren Skjelstad
dc.contributor.authorArntzen, Kristine
dc.date.accessioned2023-07-17T17:19:58Z
dc.date.available2023-07-17T17:19:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147333074:40048768
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079661
dc.description.abstractDenne studiens hensikt har vært å undersøke hvilke tanker og erfaringer lærere på mellomtrinnet har med det å bruke skolens nærmiljø som læringsarena i naturfagundervisningen. Bakgrunnen for denne studien er at det i naturfaglig litteratur ofte fokuseres på begreper som f.eks. uteskole, uteundervisning og outdoor education, mens nærmiljøet som læringsarena nevnes sjeldent med mindre det er i sammenheng med miljøundervisning. Det å bruke nærmiljøet som læringsarena kan ha flere positive effekter, men studier som undersøker læreres oppfatning om temaet viser at slik undervisning sjeldent blir brukt, og det er gjennomført relativt få studier om dette temaet i Norge. Denne studien er gjennomført som en kvalitativ studie og belyser følgende problemstilling: Hvilke tanker og erfaringer har et utvalg lærere på mellomtrinnet om bruk av skolens nærmiljø som læringsarena i naturfagundervisningen?. Problemstillingen besvares ved hjelp av tre forskningsspørsmål med fokus på (1) erfaringer, (2) muligheter og (3) utfordringer knyttet til det å bruke skolens nærmiljø som læringsarena. Jeg har gjennomført fire semistrukturerte intervjuer av fire lærere på mellomtrinnet. Disse dataene ble analysert ved bruk av refleksiv tematisk analyse med en induktiv tilnærming. Resultatene fra studien viser at lærere har erfaringer med det å bruke ulike læringsarena i skolens nærmiljø, men at skogen er den læringsarenaen som benyttes mest av de fleste. Lærerens lokale kunnskap er av betydning for hvilke læringsarenaer de velger å bruke, og arenaer læreren kjenner til krever mindre planlegging enn ukjente arenaer. Det kommer også frem at det å bruke skolens nærmiljø som læringsarena er positivt både for relasjonsarbeid, tverrfaglig arbeid og arbeid med sansene. Til tross for at lærere opplever positive aspekter med det å bruke nærmiljøet som læringsarena, så kommer det også frem at det er en del begrensende faktorer som planlegging og lite undervisningstid.
dc.description.abstractThis study aims to investigate the thoughts and experiences teachers at upper primary school have with using the school’s local environment as a learning arena in science teaching. The background for this study is that science literature often focuses on terms such as outdoor school (“uteskole") and outdoor education (“uteundervisning”), whilst the local environment as a learning arena is nearly almost mentioned in the connection of environmental education. Using the local environment as a learning arena can have several positive effects, but studies examining teachers perceptions of the topic show that such teaching is rarely used, and relatively few studies have been carried out on this topic in Norway. This is a qualitative study which sheds light on the following research question: What thoughts and experiences do a selection of middle school teachers have about using the school's local environment as a learning arena in science teaching?. The research question is answered using three research sub-questions focusing on (1) experiences, (2) possibilities and (3) challenges associated with using the school's local environment as a learning arena. I have conducted four semi-structured interviews whit four teachers at upper primary school. These data were analyzed using reflexive thematic analysis with an inductive approach. The results from the study show that teachers have experience of using different learning arenas in the school's local environment, where the forest was the main learning arena. The teacher's local knowledge is important for the choice of learning arenas they choose, with the arena the teachers is familiar with requiring less planning. It also emerges that using the school's local environment as a learning arena is positive both for relational work, interdisciplinary work, and work with the senses. Even though teachers experience positive aspects of using the local environment as a learning arena, it also emerges that there are several limiting factors such as planning and little teaching time.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNærmiljøet som læringsarena i naturfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel