Show simple item record

dc.contributor.advisorAndersson, Anders-Petter
dc.contributor.authorAndersen, Malin
dc.contributor.authorLandmark, Martine
dc.contributor.authorOulie, Jenny Heimdal
dc.date.accessioned2023-07-17T17:19:45Z
dc.date.available2023-07-17T17:19:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139477621:148196716
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079657
dc.description.abstractDette er et avsluttende bachelorprosjekt i interaksjonsdesign ved institutt for design ved Norges tekniske naturvitenskapelige universitet på Gjøvik. Bacheloroppgaven er et innovasjonsprosjekt og ble valgt på bakgrunn av en VG-artikkel. Artikkelen skildrer et problem mange studenter møter på i forbindelse med flytting tilknyttet studier. Oppgaven har som mål å løse problemene som oppstår når studenter skal ut på boligmarkedet for å leie bolig til studiene. Studenter stiller ofte svakt på leiemarkedet og kan i verste fall havne i ugunstige situasjoner på bakgrunn av tillit til annonsene og utleiers fremstilling av boligen før de signerer en kontrakt. Prosjektet fokuserer på det private leiemarkedet i hensyn til studentenes behov og begrensninger med tanke på fysisk visning. Gruppen ønsker å bidra til å hindre tilsvarende hendelser for fremtidige studenter, og legger derfor stor vekt på å finne en løsning som er tilgjengelig og brukervennlig. Under prosjektet blir problemet undersøkt nærmere ved bruk av ulike metoder gjennom designmodellen Double Diamond. Rapporten vil gjøre rede for fremgangsmåten gruppen benyttet for å komme frem til løsningen “Visningsvenn”, et fremtidsrettet konseptforslag for en ærlig visningsopplevelse for studenter på flyttefot.
dc.description.abstractThis is a final bachelor's project in interaction design at the Department of Design, at the Norwegian University of Science and Technology in Gjøvik. The bachelor's thesis is an innovation project that was chosen based on a VG article that depicts a problem many students encounter in connection with moving related to studies. The aim of the project is to solve the problems that arise when students enter the housing market to rent a home for their studies. Students often have a weak position in the rental market and can, in the worst case, end up in unfavorable situations based on trust in the advertisements and the landlord's presentation of the home before signing a contract. The project focuses on the private rental market with regard to the students' needs and limitations in terms of physical viewing. The group wants to help prevent similar incidents for future students, and therefore places great emphasis on finding a solution that is accessible and user-friendly. During the project, the problem is investigated in more detail using various methods through the Double Diamond design model. The report will describe the approach the group used to arrive at the solution "Visningsvenn", a forward-looking concept proposal for an honest viewing experience for students on the move.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVisningsvenn, Innovasjon i utleiemarkedet for boliger - et konseptforslag for digital boligvisning rettet mot studenter
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record