Show simple item record

dc.contributor.advisorHansen Sandseter, Ellen Beate.
dc.contributor.authorHolthe, Jørgen.
dc.contributor.authorMæhlum, Anders.
dc.date.accessioned2023-07-15T17:23:42Z
dc.date.available2023-07-15T17:23:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141428880:44999748
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079533
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å se nærmere på hvordan kroppsøvingslærere arbeider med elevers mestringsforventninger og motivasjon i kroppsøvingsfaget. Det teoretiske grunnlaget finner vi i Banduras “teori om mestringsforventning” og “Selvbestemmelsesteorien” til Deci og Ryan. Bakgrunnen for de valgte teoriene er for å få økt innsikt og forståelse for hvordan lærere arbeider på dette området, og hvilke grep de benytter i praksis. Det ble gjennomført en kvalitativ datainnsamling som bestod av fire semistrukturerte intervju med kroppsøvingslærere. En kollektiv kvalitativ analyse ble gjennomført. Dette ble gjort for å gjenspeile datamaterialet i form av tema. Nøkkelfunn fra studien om hvordan lærere arbeider med elevers mestringsforventninger og motivasjon i kroppsøving baserer seg på mestring, elevmedvirkning, tilpasset opplæring, motivasjon og klassemiljø. Grep lærerne ser ut til å benytte seg av i praksis innebærer kommunikasjon, veiledning, og tilpasninger og variasjon i aktivitet.
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to take a closer look at how physical education teachers work with students' self-efficasy and motivation in physical education. We find the theoretical basis for this study in Bandura's "self-efficasy theory" and the "Self-determination theory" by Deci & Ryan. This is to gain increased insight and understanding of how teachers work in this area, and which measures they use in practice. A qualitative data collection was carried out which consisted of four semi-structured interviews with physical education teachers. A collective qualitative analysis was carried out. This was done to reflect the data material in the form of themes. Key findings from the study about how teachers work with pupils' mastery expectations and motivation in physical education are based on mastery, pupil participation, adapted training, motivation and class environment. Measures the teachers seem to make use of in practice involve communication, guidance, and adaptations and variation in activity.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMestringsforventninger og motivasjon i et kroppsøvingslærerperspektiv
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record