Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjæveland, Yngve
dc.contributor.authorSilkoset, Ina Dahl
dc.date.accessioned2023-07-15T17:23:35Z
dc.date.available2023-07-15T17:23:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067678:39518529
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079528
dc.description.abstractMed denne oppgaven ønsket jeg å undersøke hvordan minoritetselever opplever historieundervisningen, med tanke på dens evne til å inkludere og være relevant. For å undersøke dette har jeg valgt en historiedidaktisk innfallsvinkel, noe som også utgjør det teoretiske rammeverket. Jeg har lagt vekt på begrepene historiebevissthet, historiekultur og historiebruk. Dette sees i sammenheng med teoretiske perspektiver på minoritetselevers opplevelser i klasserommet, samt hvordan historie påvirker identitetsutvikling og følelse av inkludering. Oppgavens problemstilling lyder som følger: Hvilke erfaringer har minoritetselever på mellomtrinnet med historieundervisning og i hvilken grad oppleves den relevant og inkluderende? Det er en kvalitativ studie bestående av tre ulike intervjuer, hvorav to var fokusgruppeintervjuer og ett var enkeltintervju. Dette har resultert i refleksjoner fra ni minoritetselever på mellomtrinnet. Siden jeg har forsket på barn har personvern og anonymitet vært sentrale aspekter ved analysen av empirien. Empirien, sammen med det teoretiske rammeverket, har gitt grunnlaget for drøftingen. Hovedfunnene i oppgaven er at historieundervisningen i stor grad har vært preget av tradisjonelle undervisningsmetoder og faktakunnskap. Dette har ført til en opplevelse av at historiefaget er mangelfullt med utdaterte undervisningsmetoder som virker demotiverende. Informantene uttrykker at de savner mer variasjon i historieundervisningen, noe som kan føre til et mer interessant fag, som også gir innsyn i flere historiekulturer. Informantene uttrykker et skille mellom innholdet i historieundervisningen og det som blir fortalt av familien, som stort sett handler om detaljnivå og omfang av hva som blir fortalt. Dette fører til en opplevelse av historieundervisning som delvis relevant og inkluderende. De nevnte hovedfunnene viser at en variert historieundervisning med et interkulturelt perspektiv er avgjørende for at minoritetselever skal møte historiekulturer i skolen som gjør faget relevant og inkluderende.
dc.description.abstractThe object of this master thesis was to explore how minority students experience history education, and whether they find it relevant and inclusive or not. To do this I chose a history didactic approach, which constitutes the theoretic framework. The thesis will put particular emphasis on the theoretical concepts of “history consciousness”, “historical culture” and “use of history”. These concepts will be further explained and explored in the context of minority students classroom experiences and how history affects identity and sense of belonging. The research question for this thesis is: What experiences does minority students on upper elementary level have with history education and to what degree do they experience it as relevant and inclusive? The research has a qualitative approach with three different interviews, of which two was focus interviews and one was a single interview. This have resulted in thoughts and reflections from nine minority students in upper elementary level. The research on children has put privacy and anonymity at the core of the analysis process. The thoughts and reflections from the nine minority students, together with the theoretical framework, have made up the basis of the discussion. The main discoveries are how the history education has been affected by traditional educational methods and factual knowledge. This have led to a feeling that the history subject is deficient with methods that are outdated and ends up being demotivating. The informants express a lack of variation in the history education, which have left them uninterested. Variation in teaching methods also gives insight into several historical cultures. There is a gap between the history that is told in school and what the informants hear from their families at home. This gap creates a feeling that history education is partly relevant and inclusive. The mentioned main discoveries emphasize the use of variation in history education with an intercultural perspective that will be decisive for minority students encounter with historical culture in school, and a factor in making the subject relevant and inclusive.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"De sier det på en snillere måte her, forstår du?": En kvalitativ studie av minoritetselevers erfaringer med historieundervisning, og deres opplevelse av historieundervisningens relevans og inkluderingsevne
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel