Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWattne, Ole Edward
dc.contributor.authorZolotova, Anastasiia
dc.date.accessioned2023-07-15T17:22:33Z
dc.date.available2023-07-15T17:22:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139586051:74468512
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079484
dc.description.abstractFølgende artikkel presenterer resultatene av forskning utført i samarbeid med Asolvi, en ledende leverandør av programvare for tjenestehåndtering i Norden og Europa. Artikkelen har begrenset omfang og omhandler en skrivebordsløsning kalt Evatic, designet for serviceteknikere for å redusere manuell datainndata, forbedre prosessering og øke operasjonell effektivitet. Denne kompleksiteten resulterer i at det er et stort antall web-skjemaer i grensesnittet som må fylles ut av brukeren, noe som skaper en generell kompleksitet i grensesnittet. Denne kombinasjonen øker brukernes irritasjon og gjør det umulig å bruke programvaren uten forhåndstrening. Derfor har forskningen som mål å identifisere hvordan web-skjemaer kan forbedre brukervennlighet, hvilke web-skjemaelementer som bør prioriteres, og hvordan det kan designes med brukeren i tankene. Forskningen begrenser seg til grensesnittelementer som rutenett, oppsett og skjema-felt, med mål om å redusere kognitiv belastning og brukerfrustrasjon. Resultatene fra denne forskningen kan generaliseres til andre områder innen programvareutvikling med fokus på grensesnitt for komplisert funksjonalitet.
dc.description.abstractThe following paper presents the results of research conducted in collaboration with Asolvi, a leading provider of service management software in Nordics and Europe. The paper's scope is limited to a desktop solution called Evatic, designed for service engineers to reduce manual data input, improve processing, and increase operational efficiency. Such intricacy leads to a vast majority of web forms in the interface that need to be completed by the user, creating an overall complexity of the interface. This combination increases user annoyance and makes it impossible to use the software without preliminary training. Thus, the research aims to identify how webforms can enhance usability, which webform elements should be prioritized, and how it can be designed with the user in mind. The research is limited to interface patterns such as grids, layouts, and form fields, aiming to reduce cognitive load and user frustration. The findings of this research can be extrapolated to other areas of software development with a focus on complicated functionality interfaces.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleMinimizing frustrations: designing webforms with the user in mind in service management software
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel