Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWattne, Ole Edward
dc.contributor.authorCarlsen, Aleksander Klein
dc.contributor.authorCarlsen, Camilla Harirchi
dc.date.accessioned2023-07-15T17:22:23Z
dc.date.available2023-07-15T17:22:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139586051:93928499
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079478
dc.description.abstractFormål & begrensninger: Denne masteroppgaven er basert på rurAllure prosjektet, hvor formålet er å tiltrekke pilegrimsbesøkende til nærliggende museer og andre viktige attraksjoner langs turen. Hovedbrukergruppen som har blitt utforsket under dette prosjektet er i hovedsak norske pilegrimsreisende i aldersgruppen mellom 30 og 69 år. Forskningsspørsmålet for masteroppgaven er: Hvordan fortelle historien om norsk seterdrift gjennom øynene til en budeie, med fokus på et brukersentrert design, ved å utforske utvidet virkelighet og lyd som teknologi? Begrensningen av studien er hovedsakelig det narrative aspektet ved seterdrift. Forskningsmetoder: Forskningsmetoder som brukes for å utforske forskningsspørsmålet er praksisbasert forskning ved design, dobbel diamant designprosess, litteraturgjennomgang, spørreskjema, intervjuer, personas, storyboards, brukerscenarier, fokusgrupper, lav og høy fidelity prototyper, og brukertesting. Hovedfunn: Noen av de viktigste funnene fra vår studie er: 26,8 % av personene vi sendte spørreskjemaet til sa at de var veldig interessert i å bruke en historiefortellingsapplikasjon og ofte reiser de alene eller sammen med venner eller familie. Mange av brukernes hovedfokus er å ikke bruke teknologi under turen. Hovedmålet til pilegrimsreisende under vandring er å være i nået, stresse ned og være i kontakt med seg selv. Mange av deltakerne vi snakket med ønsket å oppleve historien underveis. Noen av deltakerne fremhevet at de kulturelle pilegrimsreisende var interesserte i en pakkeløsning når de reiste. Noen av deltakerne var generelt positive til bruken av AR og lyd under vandringen, og likte spesielt ideen om å få varsler når de ankom et interessant sted for kulturarv eller seterdrift og ønsket at appen skulle være en del av rurAllure applikasjonen. Noen av tilbakemeldingene fra brukertestingen var at applikasjonen kunne være fin også for en yngre brukergruppe som skole- eller barnehagebarn. Det ble også gitt tilbakemeldinger om at applikasjonen kunne brukes til formidling av restauranter, kafeer, hoteller og andre steder som er av interesse for pilegrimsreisende for å gi en "pakkeløsning" der all funksjonalitet er på et "sted". Prototype: Disse funnene resulterte i en prototype-applikasjon, der bruken av både AR og lyd som en måte å fortelle historien om seteren ble diskutert i fokusgrupper og ytterligere brukertestet. Applikasjonen bruker kameraet for å vise den virkelige verden og legge til virtuelle figurer og stemmer gjennom 3D-animerte figurer og lyd. Verdi: Prosjektet gir informasjon om brukergruppen og deres behov, og bruk av en historiefortellingsapplikasjon. Informasjonen er verdifull for rurAllure prosjektet og gir et viktig grunnlag for å utforske behovet for en applikasjon fra et museums synspunkt. Noen viktige aspekter å utforske videre er en yngre brukergruppe, og bruken av applikasjonen som et undervisningsverktøy for grunnskolen og lærere for å undervise i norsk seterdriftshistorie og -metoder. Det er også en idé å utforske bruken av AR som en del av det å inkludere brukere som har en fysisk funksjonsnedsettelse for at de skal kunne besøke fysiske museer.
dc.description.abstractPurpose & limitations: This master thesis is based on the rurAllure project, where the purpose is to attract pilgrimage visitors to nearby museums and other important attractions along the trip. The main user group that has been explored during this project is mainly Norwegian pilgrimage travellers in the age group between 30 and 69 years of age. The research question for the master thesis is: How to tell the story of Norwegian mountain farming through a milkmaids perspective, focusing on a user centred design approach, exploring AR and Audio as technology? The implications of the study are mainly the narrative aspect of mountain farming. Research methods: Research methods that are used to explore the research question are practice based research by design, double diamond design process, literature review, questionnaire, interviews, personas, storyboards, user scenarios, focus groups, low and high fidelity prototypes, and user testing. Findings: Some of the key findings from our study are: 26.8% of the people we sent the questionnaire to said that they were very interested in using a storytelling application and often the travellers travel alone or with friends or family. And many of the users main focus is to not use technology during the walk. The main goal of pilgrimage travellers during their walk is to be in the now, de-stress and be in contact with themself. Many of the participants we talked to wanted to experience history along the walk. Some of the participants highlighted that the cultural pilgrimage travellers were interested in a package deal when travelling. Multiple of the participants were overall positive to the use of AR and audio during the walk, and especially liked the idea to get notifications when arriving at an interesting site for heritage or mountain farming and wanted the app to be part of the rurAllure application. Some of the feedback from the user testing was that the application could be nice also for a younger user group such as children in school or kindergarten. There was also feedback given about the application could be used for mediations of restaurants, cafés, hotels and other places that are of interest for the pilgrimage traveller to give a “package deal” where all functionality is in one “place”. Prototype: These findings resulted in a tangible prototype application, where the use of both AR and audio as a way of telling the story of the mountain farm was discussed in focus groups and further usability tested. The application both uses the camera for finding the real aspect in the world and adds new virtual figures and voices through 3D animated figures and sound. Value: The project gives information about the user group and their needs and use of a storytelling application. The information is valuable for the rurAllure project and gives an important basis for exploring the need of the application from a museum point of view. Some important aspects to explore further is a younger user group, and the use of the application as a teaching tool for elementary school and teachers for teaching the history and methods of Norwegian mountain farming. It is also an idea to explore the use of AR as part of including users that have physical health challenges or deficiencies to make it possible to visit actual museums. Keywords: Norwegian mountain farming, augmented reality, AR, audio, sound, user centred design, interaction design, storytelling, narratives, practice based research by design, double diamond, milkmaid, dairymaid, freehold, package deal, cultural pilgrim, 3D, three-dimensional.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleStorytelling of Norwegian mountain farming.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel