Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStadheim, Astrid
dc.contributor.advisorMoshagen, Øyvind
dc.contributor.advisorErland, Cecile
dc.contributor.authorVangen, Emil Ravnåsen
dc.contributor.authorEngedal, Christian
dc.date.accessioned2023-07-15T17:22:00Z
dc.date.available2023-07-15T17:22:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139559409:149521113
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079468
dc.description.abstractPlanlegging av nye veier tar i dag mange år og har store økonomiske og miljømessige kostnader. Veien mellom Lillehammer og Fagernes er en strekning som er lang og tidsmessig ineffektiv, sammenlignet med luftlinjen. Utredning av ny veilinje er etterspurt fra næringslivet, og i den digitale verden vi lever i i dag brukes Trimble Quantm som et verktøy for å beregne muligheter for en ny veilinje. Trimble Quantm er en programvare som kan brukes i tidlig faseplanlegging av store infrastrukturprosjekter, som veier og jernbaner. Det er nyttig fordi det gir en omfattende og nøyaktig analyse av en rekke faktorer som påvirker prosjektet, inkludert topografi, terreng, klima, miljø og eksisterende infrastruktur. I denne oppgaven er dette brukt etter anbefaling fra Norconsult som metodikk for å kunne undersøke mange linjer samtidig og optimalisere den beste linjen. Resultatene fra Quantm gir veilinjer som har mye kortere avstand enn eksisterende vei. Dette viser at programalgoritmen kommer med flere veimuligheter som kan forbedres på distansen Lillehammer-Fagernes. Programmet klarte å finne veiruter som kunne spare de reisende mye tid sammenlignet med veien som brukes i dag. Konklusjonen basert på resultatene i denne oppgaven er at programmet gir en best mulig linje, men at det er noen usikkerhetsmomenter rundt linja. Resultatene gir deg en pekepinn på hvor linjen skal gå, men det er fortsatt muligheter for å gjøre egne tilnærminger for å få en linje som er realistisk å gå videre med i planleggingsfasen.
dc.description.abstractPlanning new roads today takes many years and has large financial and environmental costs. The road between Lillehammer and Fagernes is a stretch that is long and inefficient in terms of time, compared to the air line. Investigation of new road alignment is in demand from the business world, and in the digital world we live in today, Trimble Quantm is used as a tool to calculate possibilities for a new road alignment. Trimble Quantm is a software that can be used in the early phase planning of large infrastructure projects, such as roads and railways. It is useful because it provides a comprehensive and accurate analysis of numerous factors affecting the project, including topography, terrain, climate, environment, and pre-existing infrastructure. In this thesis, this is used on the recommendation of Norconsult as a methodology to be able to examine many lines at the same time and optimize the best line. The results from Quantm provide road lines that has a much shorter distance than the existing road. This show that the programs algorithm comes up with several road possibilities that can improve on the distance Lillehammer-Fagernes. The program was able to find road routes that could save travelers a lot of time compared to the road used today. The conclusion based on the results in this assignment is that the program provides an optimal line, but that there are some uncertainties around the line. The results get you a clue as to where the line should go, but there are still opportunities to make your own approaches in order to get a line that is realistic to proceed with in the planning phase.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMulighetsanalyse for ny øst-vest veiforbindelse mellom Lillehammer og Fagernes
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel