Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRustom, Wassim
dc.contributor.authorRemvik, Daniel
dc.date.accessioned2023-07-15T17:21:47Z
dc.date.available2023-07-15T17:21:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142538699:64257830
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079463
dc.description.abstractAvhandlingen forsøker å belyse ulike aspekter ved spørsmålet om hvordan fiksjon kan ha politisk makt og innflytelse. Fokuset for oppgaven trekker veksler på den britiske forfatteren Charles Dickens og romanen hans Hard Times fra 1854, som ofte betraktes som romanen med det største polemiske og politiske potensialet. Avhandlingen argumenterer at Hard Times er politisk ved at den oppstiller, omstiller og utstiller virkelighetsbilder som utfordrer, gjør dem synlige for lesere og endrer én sammenheng til en annen, hvilket gjør at grensen mellom fiksjon og virkelighet utfordres. Romanen fungerer følgelig som en konfigurasjon av virkeligheten hvorfra det konstrueres en mimesis av den, og overordnet har teksten en sterk betydning for leserens viten med henblikk til de temaene Dickens behandler i romanen. I lesingen av Hard Times fokuseres det især på hvordan karakteren Herr Gradgrinds filosofi og synspunkt på dannelsen av barn er et representativt bilde av den typiske mann under industrialiseringens tøffeste tider i Storbritannia gjennom det nittende århundre.
dc.description.abstractThe thesis attempts to examine different aspects of the question of how fiction can have a political voice and influence. The objective of the thesis is centered around the British writer Charles Dickens and his novel Hard Times from 1854, which is often acknowledged as the novel with the greatest polemic and political potential in his writing. The thesis argues that Hard Times is political by creating, transposing, and exposing images of reality that question, transform one context to another, and display them for readers, which causes the limit between fiction and reality to be challenged. The novel operates as a configuration of the real world, where a mimesis of it is constructed, and overall, the text has great significance for the reader’s understanding with respect to the themes Dickens explores in the novel. The primary focus of the thesis is based on the philosophy and perception of the education of children concerning the character Mr. Gradgrind as a representative image of the typical man during the hardest times of industrialization in Britain through the nineteenth century.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleBetween Fiction and Reality
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel