Show simple item record

dc.contributor.advisorBorthen, Kaja
dc.contributor.authorDeinboll Markås, Jorunn
dc.date.accessioned2023-07-15T17:21:42Z
dc.date.available2023-07-15T17:21:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138868131:64614230
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079459
dc.description.abstractOppgaven gjør rede for Daniel Dor (2003) sin artikkel On newspaper Headlines as Relevance Optimizers der han skriver at avisoverskrifter er designet til å optimalisere relevansen av saken til leseren. Den gjør rede for relevansteorien til Sperber og Wilson (2002) slik Dor har benyttet teorien i sin analyse av avisoverskrifter. Videre utleder oppgaven de ti premissene Dor introduserer i artikkelen sin som et forsøk på å formulere en forklarende funksjonell definisjon av avisoverskrifter. Jeg har tatt i bruk disse ti premissene til å analysere tre avisoverskrifter fra de to norske avisene RanaBlad og Dagens Næringsliv, en lokalavis og en finansavis. Jeg viser i min analyse at de ti premissene Dor foreslår som en karakterisering av en relevans-optimal avisoverskrift fungerer godt på de overskriftene jeg har analysert, noe som impliserer at analysen han foreslår er gjeldende. Jeg tar også høyde for at en forutsetning for at avisoverskrifter skal kunne oppnå optimal relevans er at avisa har en oversikt over lesernes bakgrunnskunnskaper, og at utformingen av avisoverskrifter vil avhenge av det faktum at lesere av ulike aviser sannsynligvis har ulike bakgrunnskunnskaper.
dc.description.abstractThis thesis introduces Daniel Dor’s (2003) article On newspaper Headlines as Relevance Optimizers, as he makes an attempt at formulating an explanatory functional definition of newspaper headlines. Central is the statement that newspaper headlines are designed to optimize its relevance for the reader. The thesis accounts for Sperber and Wilson’s (2002) relevance theory how it is couched within Dor’s analysis of newspaper headlines. Further the ten properties Dor introduces in his article are explained and used to analyze three newspaper headlines in the Norwegian newspapers RanaBlad and Dagens Næringsliv; one local newspaper and one financial newspaper. The results of this analysis show that the ten properties Dor proposes are compatible with his claim that headlines are designed to optimize the storys relevance to the reader, indicating that his analysis is reliable. It is taken into account that the construction of a relevance-optimal headline requires an understanding of the readers and their state-of-knowledge, and that headlines might be designed differently depending on the plausibility that readers of different newspapers may have different understanding and interests.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn analyse og redegjørelse av avisoverskrifter som relevansoptimaliserere
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record