dc.contributor.advisor | Lindset, Marit | |
dc.contributor.author | Løvås, Cathrine | |
dc.contributor.author | Sivertsen, Line Benedikte | |
dc.date.accessioned | 2023-07-15T17:21:17Z | |
dc.date.available | 2023-07-15T17:21:17Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146721298:147643796 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3079435 | |
dc.description.abstract | Oppgavens bakgrunn: Sepsis er en av de vanligste dødsårsakene på norske sykehus.
Flere studier viser at sykepleieres kunnskap er mangelfull, hvilket tyder på et behov for
undersøkelse av hvordan man øker denne kunnskapen.
Hensikt: Hensikten med litteraturstudien er å belyse mangler i sykepleierens kunnskap
om sepsis og undersøke hvilke læringsmetoder som er effektive for å tette aktuelle
kunnskapshull, fordi kunnskap redder liv.
Metode: Et litteraturstudium med 8 artikler gjennomført april-juni 2023.
Resultater: Sykepleiere har en rekke kunnskapshull på sepsis noe som belyser behovet
for læring. Escape room som læringsform fremstår som nyttig for trening på kunnskap,
praktiske ferdigheter, team-arbeid, arbeid under press og ledelse. Simulering fører til at
sykepleier får forbedring av kunnskap og beslutningstaking, samt at sykehusets
retningslinjer for identifisering og behandling av sepsis i større grad blir fulgt. E-læring
kan gi en økning i teoretisk kunnskap, men det kan fremstå som at sykepleiere ikke
klarer å bevare kunnskapen fra denne læringsformen.
Konklusjon: Denne litteraturstudien viser at læringsmetodene e-læring, escape room og
simulering fører til en umiddelbar økning i teoretisk kunnskap. Samtidig viser den at den
tradisjonelle e-læringsmetoden ikke lar sykepleier bevare kunnskapene i like stor grad
som simulering og escape room. Simulering og escape room fører til både økt teoretisk
kunnskap, beslutningstaking, kommunikasjon og lederskap. | |
dc.description.abstract | Background: Sepsis is one of the leading causes of death in Norwegian hospitals.
Several studies indicate that nurses' knowledge is insufficient, suggesting a need to
investigate how to improve this knowledge.
Aim: The objective of this literature review is to highlight deficiencies in nurses'
knowledge of sepsis and examine effective learning methods to fill these knowledge
gaps, as knowledge saves lives.
Method: A literature review of 8 articles conducted from April to June 2023.
Results: Nurses have several knowledge gaps regarding sepsis, highlighting the need for
learning. Escape rooms as a learning method appear to be useful for training in
knowledge, practical skills, teamwork, working under pressure, and leadership.
Simulation leads to improved knowledge and decision-making for nurses, as well as
greater adherence to the hospital's guidelines for sepsis identification and treatment. Elearning can increase theoretical knowledge, but it seems that nurses may struggle to
retain knowledge from this learning method.
Conclusion: This literature review demonstrates that the learning methods e-learning,
escape rooms, and simulation result in an immediate increase in theoretical knowledge.
At the same time, it shows that the traditional e-learning method does not allow nurses
to retain knowledge to the same extent as simulation and escape rooms. Simulation and
escape rooms contribute to increased theoretical and practical knowledge, decisionmaking, communication, and leadership. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Ulike læringsmetoders effekt på sykepleiers kunnskapsutvikling om sepsis | |
dc.type | Bachelor thesis | |