dc.contributor.advisor | Eilertsen, Mary-Elisabeth B | |
dc.contributor.author | Mæland, Sunniva | |
dc.contributor.author | Adel, Sharifa | |
dc.date.accessioned | 2023-07-15T17:20:48Z | |
dc.date.available | 2023-07-15T17:20:48Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146721298:147643692 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3079411 | |
dc.description.abstract | SAMMENDRAG
Bakgrunn og hensikt
Økning i innvandrerbarn og familier i Norge fører til at det norske helsevesen står ovenfor
stadig flere barn og foreldre med spesielle språklige behov i kommunikasjon og i utøvelse
av sykepleie. Forskning viser at det er større risiko for dårligere behandling for pasienter
som snakker et fremmedspråk. Det finnes lite norsk forskning om kommunikasjon med
fremmedspråklige barn og deres familier. Dette viser behovet og viktigheten av økt
forskning og kunnskap på dette området. Hensikt med denne studien er å undersøke
sykepleiernes opplevelser med kommunikasjon med fremmedspråklige barn og deres
familie.
Metode
For å undersøke sykepleiernes erfaringer med utfordringer og hensiktsmessig
kommunikasjon med fremmedspråklige barn, ble det benyttet kvalitativ forskingsmetode
med individuelle semi-strukturerte intervjuer med en fenomenologisk tilnærming. Fem
intervjuer ble utført på en barneavdeling ved et universitetssykehus i Norge. Inspirasjon av
Dallands analysemetode for tematisering ble brukt.
Resultat
Analysen kategoriserer resultatene i fire hovedkategorier: språkbarriere, trygghet og tillit,
kulturelle forskjeller, tolk og non-verbal kommunikasjon. Studiens funn antyder at
kommunikasjonen med fremmedspråklige barn innebærer visse utfordringer, spesielt
knyttet til språkbarrieren. Det blir også påpekt en økende bruk av non-verbal
kommunikasjon blant sykepleiere som en måte å formidle budskap uten å benytte seg av
tolk. Sykepleiere beskriver samtidig ulike erfaringer og perspektiver knyttet til bruken av
tolk.
Konklusjon
Studien tydeliggjør at språkbarrieren og kulturforskjeller er sentrale faktorer som påvirker
kommunikasjonen. Tolken spiller en avgjørende rolle for å oppnå effektiv kommunikasjon.
Videre er det av stor betydning at sykepleiere er bevisste på bruken av non-verbal
kommunikasjon og aktivt tilegner seg kunnskap om kommunikasjon med fremmedspråklige
barn og deres familier, samtidig som de øker sin kulturelle forståelse. Implementeringen av
disse tiltakene kan bidra til å forbedre kommunikasjonen og sikre en helhetlig og
omsorgsfull tilnærming til pasientenes behov. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT
Background and aims
The increase in immigrant children and families in Norway leads to the Norwegian
healthcare system facing an increasing number of children and parents with specific
language needs in communication and nursing practice. Research shows that there is a
greater risk of poorer treatment for patients who speak a foreign language. There is limited
Norwegian research on communication with foreign-language children and their families.
This demonstrates the need for increased research and knowledge in this area. The purpose
of this study is to investigate nurses' experiences with communication with foreign-language
children and their families.
Method
To explore nurses' experiences with challenges and appropriate communication with foreignlanguage children, a qualitative research method was used, employing individual semistructured interviews with a phenomenological approach. Five interviews were conducted at
a pediatric department in a university hospital in Norway. Dalland's method of thematic
analysis served as inspiration for the analysis.
Results
The analysis categorizes the results into four main categories: language barrier, trust and
confidence, cultural differences, interpreter, and non-verbal communication. The findings of
the study suggest that communication with foreign-language-speaking children involves
certain challenges, especially related to the language barrier. Additionally, an increasing use
of non-verbal communication is noted among nurses as a means of conveying messages
without relying on interpreters. Nurses also describe various experiences and perspectives
regarding the use of interpreters.
Conclusion
The study highlights that the language barrier and cultural differences are central factors
influencing communication. The interpreter plays a crucial role in achieving effective
communication. Furthermore, it is of great importance that nurses are mindful of employing
non-verbal communication and actively acquire knowledge about communicating with
foreign-language-speaking children and their families, while enhancing their cultural
understanding. The implementation of these measures can contribute to improving
communication and ensuring a comprehensive and compassionate approach to patients'
needs. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Sykepleiernes opplevelser med kommunikasjon med fremmedspråklige barn og deres familie | |
dc.type | Bachelor thesis | |