Sykepleiernes opplevelser med kommunikasjon med fremmedspråklige barn og deres familie
Bachelor thesis
![Thumbnail](/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/3079411/no.ntnu%3ainspera%3a146721298%3a147643692.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079411Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SAMMENDRAG
Bakgrunn og hensiktØkning i innvandrerbarn og familier i Norge fører til at det norske helsevesen står ovenforstadig flere barn og foreldre med spesielle språklige behov i kommunikasjon og i utøvelseav sykepleie. Forskning viser at det er større risiko for dårligere behandling for pasientersom snakker et fremmedspråk. Det finnes lite norsk forskning om kommunikasjon medfremmedspråklige barn og deres familier. Dette viser behovet og viktigheten av øktforskning og kunnskap på dette området. Hensikt med denne studien er å undersøkesykepleiernes opplevelser med kommunikasjon med fremmedspråklige barn og deresfamilie.
MetodeFor å undersøke sykepleiernes erfaringer med utfordringer og hensiktsmessigkommunikasjon med fremmedspråklige barn, ble det benyttet kvalitativ forskingsmetodemed individuelle semi-strukturerte intervjuer med en fenomenologisk tilnærming. Femintervjuer ble utført på en barneavdeling ved et universitetssykehus i Norge. Inspirasjon avDallands analysemetode for tematisering ble brukt.
ResultatAnalysen kategoriserer resultatene i fire hovedkategorier: språkbarriere, trygghet og tillit,kulturelle forskjeller, tolk og non-verbal kommunikasjon. Studiens funn antyder atkommunikasjonen med fremmedspråklige barn innebærer visse utfordringer, spesieltknyttet til språkbarrieren. Det blir også påpekt en økende bruk av non-verbalkommunikasjon blant sykepleiere som en måte å formidle budskap uten å benytte seg avtolk. Sykepleiere beskriver samtidig ulike erfaringer og perspektiver knyttet til bruken avtolk.
KonklusjonStudien tydeliggjør at språkbarrieren og kulturforskjeller er sentrale faktorer som påvirkerkommunikasjonen. Tolken spiller en avgjørende rolle for å oppnå effektiv kommunikasjon.Videre er det av stor betydning at sykepleiere er bevisste på bruken av non-verbalkommunikasjon og aktivt tilegner seg kunnskap om kommunikasjon med fremmedspråkligebarn og deres familier, samtidig som de øker sin kulturelle forståelse. Implementeringen avdisse tiltakene kan bidra til å forbedre kommunikasjonen og sikre en helhetlig ogomsorgsfull tilnærming til pasientenes behov. ABSTRACT
Background and aimsThe increase in immigrant children and families in Norway leads to the Norwegianhealthcare system facing an increasing number of children and parents with specificlanguage needs in communication and nursing practice. Research shows that there is agreater risk of poorer treatment for patients who speak a foreign language. There is limitedNorwegian research on communication with foreign-language children and their families.This demonstrates the need for increased research and knowledge in this area. The purposeof this study is to investigate nurses' experiences with communication with foreign-languagechildren and their families.
MethodTo explore nurses' experiences with challenges and appropriate communication with foreignlanguage children, a qualitative research method was used, employing individual semistructured interviews with a phenomenological approach. Five interviews were conducted ata pediatric department in a university hospital in Norway. Dalland's method of thematicanalysis served as inspiration for the analysis.
ResultsThe analysis categorizes the results into four main categories: language barrier, trust andconfidence, cultural differences, interpreter, and non-verbal communication. The findings ofthe study suggest that communication with foreign-language-speaking children involvescertain challenges, especially related to the language barrier. Additionally, an increasing useof non-verbal communication is noted among nurses as a means of conveying messageswithout relying on interpreters. Nurses also describe various experiences and perspectivesregarding the use of interpreters.
ConclusionThe study highlights that the language barrier and cultural differences are central factorsinfluencing communication. The interpreter plays a crucial role in achieving effectivecommunication. Furthermore, it is of great importance that nurses are mindful of employingnon-verbal communication and actively acquire knowledge about communicating withforeign-language-speaking children and their families, while enhancing their culturalunderstanding. The implementation of these measures can contribute to improvingcommunication and ensuring a comprehensive and compassionate approach to patients'needs.