Kreativitet i møte med alternative maleredskap
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3864]
Abstract
Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt om kreativitet i møte med alternative verktøy som maleredskap i grunnskolen. Hensikten med studien er å undersøke hva som skjer med den kreative prosessen i det man utforsker andre verktøy enn pensel som maleredskap, gjennom egne og læreres erfaringer. Hovedproblemstillinger er: Hvordan kan utforskning av ulike maleredskap påvirke den kreative prosessen? Den undersøkes gjennom to forskningsspørsmål: Hvilke erfaringer har et utvalg kunstlærere med elevenes kreative prosess ved bruk av alternative verktøy som maleredskap? og Hvilke didaktiske potensial synliggjøres i forskningsprosjektet mitt?
Med hermeneutisk fenomenologi som vitenskapsteoretisk tilnærming har jeg valgt praksisledet forskning (også kalt practice-led research) som metodologi for å skaffe ny kunnskap gjennom skaping. Datamaterialet er generert gjennom eget utforskende arbeid med alternative maleredskap og intervju av et utvalg kunstlærerer med relevant erfaring. Gjennom forskerlogg fra eget utforskende arbeid har jeg skrevet narrativer for hvert maleredskap, og analysert narrativene gjennom en narrativ analyse. De semistrukturerte intervjuene har blitt analysert gjennom en tematisk analyse, hvor jeg har kodet og lett etter mønster.
Analysen drøftes gjennom tre valgte analysetema, som også presenterer fagteoretiske perspektiver; kreativitet gjennom utforskning, engasjement og utforskertrang, og flow. Hovedkonklusjonene i forskningsprosjektet er at gjennom oppdagelser, nye ideer og erfaringer, kan utforskning av maleredskap bidra til å utvikle kreativiteten, enten man er elev, lærer eller kunstner. Utforskningen kan by på utfordringer og negative følelser som stagnering eller frustrasjon, men åpne for refleksjoner og videreutvikling.
Nøkkelord: kreativitet, utforskning, maleredskap, engasjement, utforskertrang, flow This master’s thesis is a qualitative study about creativity and alternative painting tools in primary school. The purpose of this thesis is to examine how exploration of other tools than a painting brush can affect creativity, through my own and teachers experience. My main research question is: how can exploration of alternative painting tools affect the creative process? This question is examined through two sub-questions: What experience do art teachers have with pupils’ creative process when exploring with alternative painting tools? Also: what didactic potential does my research project highlight? With hermeneutic phenomenology as scientific theory, I’ve chosen practice-led research as methodology to acquire knowledge through creating. The research material is generated through my own exploration with alternative painting tools and interviews with teachers. I’ve written narratives for each tool and analyzed them through a narrative analysis. The interviews have been analyzed through a thematic analysis, where I’ve been coding and looking for patterns.The analysis is discussed through three chosen themes, that also includes theoretical perspectives: creativity through exploration, engagement and exploratory desire and flow. The main conclusion of this study is that through discoveries, ideas and experiences, exploration (of alternative painting tools) can contribute to developing creativity for pupils, teachers, and artists. Exploration can offer challenges and negative feelings such as stagnation or frustration but opens for reflection and further development.
Keywords: creativity, exploring, painting tools, engagement, urge to explore, flow