Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyhr, Rannveig Oliv
dc.contributor.advisorHellesnes, Gro
dc.contributor.authorThørn, Marius Amundsen
dc.date.accessioned2023-07-14T17:24:55Z
dc.date.available2023-07-14T17:24:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139323687:48660431
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079188
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvilke opplevelser og særlige utfordringer nyutdannede lærere møter de første årene i læreryrket. Deres opplevelser ses i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av nettopp lærerne, men også sammenheng med lærerens utvikling av egen robusthet. Studien har følgende problemstilling: Hvordan kan nyutdannede læreres opplevelser de første årene i skolen forstås i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av lærerne og i sammenheng med lærernes utvikling av egen robusthet? Den kvalitative forskningen er blitt gjennomført ved semistrukturerte dybdeintervju av tre ungdomsskolelærere som har jobbet i skolen i ett til tre år. Studien belyser hvordan det å være nyutdannet i yrket kan oppleves utfordrende og isolerende for den enkelte. I samspillet mellom datamaterialet og teori belyses viktigheten av at skolen som organisasjon ivaretar og er en støttespiller for den nyutdannede læreren. Studien viser at ulike skolekulturer de nyutdannede lærerne møter har innvirkning på deres sosialiseringsprosess i felleskapet og i hvilken grad de opplever å få støtte. Studien viser også hvordan individuelle og kontekstuelle faktorer kan virke beskyttende for robustheten til læreren den første tiden i yrket (Johnson et al., 2014; Gu & Day, 2007). Funnene indikerer at skoleledelse, lærerkollegaer og veiledere kan vise seg som meget betydningsfulle for at læreren skal oppleve suksess og mestring i den sårbare første tiden.
dc.description.abstractThis study has examined the experiences and challenges newly qualified teachers face in their first years in the teaching profession. Their experiences are seen in the context of the organization’s caring for the teachers, and in the context of the teacher's development of their own resilience. The study has the following thesis statement: How can newly qualified teachers' experiences in their first years of employment be understood in the context of the organisation's care for the teachers and in the context of the teachers' development of their own resilience? The qualitative research has been carried out by means of semi-structured in-depth interviews with three secondary school teachers who have worked in the teaching profession for 1-3 years. The study highlights how being newly qualified in the profession can be experienced as challenging and isolating for the individual. In the interaction between the data material and theory, the importance of the school as an organization looking after and having a support system for the newly qualified teacher is highlighted. The study shows that the different work environment the newly qualified teachers encounter have an impact on their socialization process in the fellowship and experience of support. The study also shows how individual and contextual factors can act protectively for the resilience of the teacher in the first time in the profession (Johnson et al., 2014; Gu & Day, 2007). The findings might indicate that the school management, teaching -colleagues and advisors prove to be very important for the teacher to experience success and master their profession in the vulnerable first period.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Jeg følte meg veldig alene" En studie om nyutdannede lærere, og hvordan de opplever de første årene i yrket. Opplevelsene forstås i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av lærerne og i sammenheng med utvikling av egen robusthet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel