Show simple item record

dc.contributor.advisorSvendsen, Stine Helena Bang
dc.contributor.authorRønning, Rikke Tørstad
dc.date.accessioned2023-07-14T17:24:54Z
dc.date.available2023-07-14T17:24:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067705:34466602
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079186
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan læreren kan legge til rette for helhetlig seksualitetsundervisning. Studiens formål er å rette et blikk på hvordan seksualitetsundervisning kan se ut. Jeg har arbeidet ut fra problemstillingen: «Hvordan kan læreren legge til rette for helhetlig seksualitetsundervisning?» For å svare på problemstillingen har jeg benyttet en kvalitativ tilnærming og designbasert forskning. Hensikten med den designbaserte forskningen var å undersøke effekten av et undervisningsdesign gjennomført i skolen. Observasjon, intervju og refleksjonsnotater- og plakater ble brukt som datainnsamlingsmetoder for å undersøke effekten av undervisningsdesignet. I bearbeiding av datamaterialet benyttet jeg tematisk analyse og kollektiv kvalitativ analyse. Analysen ble strukturert i to nærgående analyser og en overordnet analyse. I den første nærgående analysen maler jeg et bilde av undervisningsdesignet, og beskriver fire ulike aktiviteter fra undervisningen: «Glittervulva og gullpenis», «anonyme lapperunder», «kondomsertifikat» og «casearbeid med Modell for selvrefleksjon og problemhåndtering». I den andre nærgående analysen gjør jeg rede for deltagernes opplevelser med undervisningsdesignet. I den overordnede analysen utleder jeg et didaktisk forslag for hvordan seksualitetsundervisning kan se ut med Didaktisk modell for helhetlig seksualitetsundervisning. Modellen har fem dimensjoner som seksualitetsundervisningen kan bygges på: en teoretiske-, en verdibasert-, en estetisk-, en praktisk- og en refleksiv dimensjon. I lys av sosiale betingelser og dannelsesbetingelser for seksualitetsundervisningen konkluderer oppgaven med at læreren kan legge til rette for en helhetlig seksualitetsundervisning ved å arbeide for et trygt læringsmiljø, ta utgangspunkt i elevenes livsverden og praktisere pedagogisk nærvær og kreativitet. Det didaktiske forslaget, Didaktisk modell for helhetlig seksualitetsundervisning, forutsetter også at elevene er i et trygt fellesskap, at undervisningen tar utgangspunkt i elevenes livsverden og at læreren praktiserer pedagogisk nærvær og kreativitet. Det didaktiske forslaget kan ikke løse forskningslitteraturens omdiskuterte utfordringer, men kan være et bidrag til arbeidet med å legge til rette for en helhetlig seksualitetsundervisning.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I examine how the teacher can facilitate comprehensive sexuality education and I contribute with a view on what sexuality education might look like. The purpose of this thesis is exploring the question: "How can the teacher facilitate comprehensive sexuality education?" To answer this question, I have used a qualitative approach and design-based research. The purpose of the design-based research is to test and explore the effect of a novel teaching design implemented in a school. Observation, interview and reflection notes and -posters were used as data collection methods to investigate the effect of the teaching design. In processing the data, I have made use of thematic analysis and collective qualitative analysis. The analysis was structured in two detailed analyses, in addition an overall analysis. In the first detailed analysis, I paint a picture of the teaching design, and describe four different activities from the teaching: "Glitter vulva and gold penis", "anonymous questions", "condom certificate" and "case work with Model for self-reflection and problem management". In the second close-up analysis, I give an account of the participants' experiences with the teaching design. In the overall analysis, I derive a didactic proposal for what sexuality education might look like with Didactic model for comprehensive sexuality education. The model has five dimensions on which sexuality education can be built: a theoretical, a value-based, an aesthetic, a practical and a reflexive dimension. Considering social conditions and educational conditions for sexuality education, the thesis concludes that the teacher can facilitate comprehensive sexuality education by facilitating a safe learning environment, starting from the students' lifeworld, and practicing pedagogical presence and creativity. The didactic proposal, Didactic model for comprehensive sexuality education, rest upon the assumptions that the pupils are in a safe community, that the teaching is based on the pupils' life world and that the teacher practices pedagogical presence and creativity. The didactic proposal cannot solve the debated challenges of the research literature but can be seen as a contribution on how to facilitate comprehensive sexuality education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHelhetlig seksualitetsundervisning - Et forslag til undervisningsdesign
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record