Show simple item record

dc.contributor.advisorRøsand, Ingvild
dc.contributor.advisorJohansen, Vegard
dc.contributor.authorBakketun, Jens Inge
dc.date.accessioned2023-07-14T17:24:33Z
dc.date.available2023-07-14T17:24:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146570930:36828496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079170
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke sammenhengen mellom ensomhet, sosial støtte og skolefravær blant elever på videregående. Datamaterialet er hentet fra et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og Trøndelag fylkeskommune. Prosjektet undersøkte elevers liv og mentale helse i skolen gjennom en rekke spørreundersøkelser. Undersøkelsen som er brukt i denne oppgaven ble gjennomført i 2015/16 blant 13 videregående skoler i Trøndelag fylke. Datamaterialet er et bekvemmelighetsutvalg og består av omkring 2500 deltakere. For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført en rekke statistiske analyser som faktoranalyse, deskriptive analyser, korrelasjonsanalyser og hierarkiske regresjonsanalyser. Det er blitt undersøkt sammenhenger i utvalget som helhet, etterfulgt av inndeling i jenter og gutter. Funnene i studien stemmer delvis overens med de empiriske, teoretiske og forventede sammenhengene som er presentert. Korrelasjonsanalysene viste de største sammenhengene mellom ensomhet og sosial støtte. Det forekom også flere signifikante sammenhenger mellom standpunktkarakterer fra 10. trinn og flere variabler. Regresjonsanalysene bekreftet mange av funnene fra korrelasjonsanalysen. Her ble flere kjønnsforskjeller tydelige, da jentene kom dårligere ut enn guttene. Funnene viser at jentene er mer sårbare for ensomhet dersom de opplever utilstrekkelig sosial støtte fra medelever eller har høyt timefravær. Sammenhengen er lik hos guttene, men disse variablene forstås som mindre avgjørende. Det samme gjelder sosial støtte. Ensomhet har større innvirkning på jenters opplevelse av sosial støtte enn guttene, noe som gjør dem mer sårbare i møte med denne følelsen. Analysene viser også at opplevd sosial støtte på VG1 er påvirket av standpunktkarakterene jentene fikk på 10. trinn. Denne sammenhengen eksisterer ikke hos guttene. I regresjonene for skolefravær er time- og dagsfravær i stor grad påvirket av hverandre. Timefravær har større innvirkning på dagsfravær enn motsatt, men dette er også den eneste av variablene som har en relevant innvirkning på dagsfravær. Når det gjelder timefravær er både dagsfravær, standpunktkarakterer og ensomhet av statistisk signifikant betydning. Dagsfravær påvirker timefravær likt for begge kjønn, men de to resterende variablene har større påvirkningskraft for jentene. Funnene ble sammenlignet med supplerende data for å undersøke nye sammenhenger og årsaksforklaringer. Ungdata-undersøkelsene viste mange funn som samsvarte med egne analyser, deriblant jentenes posisjon og utfordringer i videregående skole. Både undersøkelsene og studiens analyser viser at jenter er mer sårbare for ensomhet og påvirket av den sosiale støtten de får fra de rundt seg.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis is to assess the connection between loneliness, social support and school absence among upper secondary students. The data material is taken from a collaborative project between NTNU and Trøndelag County. The project examined pupils' lives and mental health in school through a series of surveys. The survey used in this thesis was carried out in 2015/16 among 13 upper secondary schools in Trøndelag. The data material is a convenience sample and consists of around 2,500 participants. In order to answer the problem, I have carried out a number of statistical analyses, such as factor analysis, descriptive analyses, correlation analyzes and hierarchical regression analyses. The participants in the suvey are first examined as a whole, followed by division into boys and girls. The findings in the study are partly consistent with the empirical, theoretical and expected relationships that have been presented. The correlation analyzes showed the greatest correlations between loneliness and social support. There were also several significant correlations between finishing grades from the 10th grade and several variables. The regression analyzes confirmed many of the findings from the correlation analysis. Here, several gender differences became apparent, as the girls came out worse than the boys in many categories. The findings show that the girls are more vulnerable to loneliness if they experience insufficient social support from fellow pupils or have high absences from class. This connection is similar among boys, but these variables are understood to be less decisive. The same applies to social support. Loneliness has a greater impact on girls' experience of social support than boys, which makes them more vulnerable in the face of this feeling. The analyzes also show that perceived social support is influenced by the finishing grades the girls received in the 10th grade. This connection does not exist in the boys. In the regressions for school absences, hourly and daily absences are largely influenced by each other. Hourly absences have a greater impact on daily absences than the opposite, but this is also the only variable that has a relevant impact on the latter. When it comes to hourly absences, both daily absences, finishing grades in the 10th grade and loneliness are of statistically significant importance. Day absences affect hourly absences equally for both sexes, but the two remaining variables have greater influence for girls. The findings were compared with supplementary data to investigate new relationships and causal explanations. The Ungdata surveys showed many findings that corresponded to our own analyses, including girls' position and challenges in upper secondary school. Both the surveys and the study's analyzes show that girls are more vulnerable to loneliness and influenced by the social support they receive from those around them.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDen viktige medeleven
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record