Hvordan kan sykepleier ivareta barn som pårørende til foreldre med psykiske lidelser?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079155Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Hensikt: Hensikten med studien var å undersøke hvordan sykepleier kan ivareta barn som pårørende når foreldre lider av en psykisk lidelse.
Metode: En systematisk litteraturstudie basert på sju vitenskapelige artikler.
Resultat: Funnene viser at det ses klare sammenhenger mellom å være barn av foreldre med psykiske lidelser og å utvikle psykososiale problemer selv. Det er essensielt at helsepersonell har en forståelse av hvordan foreldrenes psykiske lidelse påvirker barna for å kunne følge opp og ivareta de. Barna har behov for å bli sett, tatt på alvor og få alderstilpasset informasjon. Likevel viser funn fra forskningsartikler at sykepleier har liten kompetanse og erfaring i arbeid med barn som pårørende. På lik linje opplever både sykepleiere og barneansvarlig personell utfordringer i arbeidet med barn, der samarbeid med foreldre og tidspress er viktige faktorer. Konsekvensen av dette er at barna kan oppleve usikkerhet, skyld og angst relatert til foreldrenes lidelse.
Konklusjon: Funnene identifiserer at for at barna skal få den omsorgen og ivaretagelsen de har krav på, trengs det kompetanseheving, teamsamarbeid, samt tydeligere rammer og retningslinjer for helsepersonell. Purpose: The aim of this study was to examine how nurses can take care of children as relatives when their parents suffer from a mental illness.
Method: A systematic literature study based on seven research articles.
Results: The findings show clear connections between being a child of a parent with a mental illness and developing psychosocial problems themselves. It is essential for healthcare personnel to have an understanding of how the parents mental illness affects the children in order to be able to follow up and support them. The children needs to be seen, taken seriously and receive age-appropriate information. Nevertheless, findings from research articles show that nurses has low competence and experience working with children as relatives. Similarly, both nurses and child-responsible personnel faces challenges working with children, where cooperation with parents and time are important factors. The consequences are that the children may experience uncertainty, guilt and anxiety related to their parents illness.
Conclusion: The findings identifies that in order for the children to receive the care and protection they are entitled to, there is a need for skill development, teamwork and clearer frameworks and guidelines for healthcare personnel.