dc.contributor.advisor | Helberget, Lindis. | |
dc.contributor.advisor | Kulø, Kari-Janne Ljones. | |
dc.contributor.author | Kongshaug, Kay Arne. | |
dc.date.accessioned | 2023-07-14T17:23:45Z | |
dc.date.available | 2023-07-14T17:23:45Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146721079:152513183 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3079136 | |
dc.description.abstract | Hensikt
Studiens hensikt er å undersøke hvilke erfaringer sykepleiere har med bruk av Simulering som verktøy for læring.
Metode
Denne oppgaven er en systematisk litteraturstudie med søk etter forskningsartikler i medisinske databaser. En forenklet metasyntese ble brukt til å analysere materialet. Denne analysen besto av 4 trinn og resulterte i funn innen 3 hovedtemaer; Kommunikasjonskompetanse, Handlingskompetanse og Rolleforståelse og Teamarbeid.
Resultat
Sykepleiere erfarte at de fikk bedre kommunikasjonsegenskaper og ble bevisst på betydningen av god kommunikasjon i temaarbeid og i relasjoner med andre helsepersonell. De erfarte økt handlingskompetanse, herunder selvsikkerhet og evne til å handle i akuttsituasjoner. De fortalte også om bedre forståelse av egen og andres rolle i tverrproffesjonelle team og bedre teamarbeid. Utfordringer knyttet til opplevelse av stress før og under simulering ble også rapportert
Konklusjon
Økt bruk av simulering som pedagogisk metode for sykepleiere vil bidra til kompetanseheving for både erfarne og nyutdannede sykepleiere. Dette kan bidra til å møte kravet om økt kompetanse for sykepleiere i en tid med stadig flere og mer komplekse sykdomsbilder. Mer forskning på området knyttet til effekten på pasientsikkerhet og pasientskade er nødvendig. | |
dc.description.abstract | Purpose
The purpose of this study was to investigate nurses experience of using simulation as a method of learning.
Method
This study is a systematic literature review with search of research literature in medical databases. A simplified methasynthesis model was used to analyze the material. This analysis included four steps and resulted in 3 main categories. Competence in communication, empowerment, teamwork an understanding roles within the team.
Results
Nurses experienced better communication skills and became more aware of the importance of communication in teamwork and in relation with other health professionals. They experienced increased empowerment, including better confidence and ability to handle emergency situations. They also felt more secure about their own role in teamwork and had increased understanding of others role in the team. Stress was rapported as an negative issue concerning experience with simulation.
Conclusion
Use of simulation as a teaching method for nurses contributes to increased competence for both experienced and trainee nurses. This will contribute to the challenges with more complex diseases in the population. More research is required on the outcome of patients and patient safety. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan erfarer Sykepleiere bruken av Simulering som pedagogisk metode? | |
dc.type | Bachelor thesis | |