En kvalitativ studie av studenters erfaringer med studentdreven simulering
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079124Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bakgrunn: Bakgrunnen for studien har rot i prosjektet som ble startet i 2020 i samarbeidmed NTNU og utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester. Prosjektet har somformål å etablere en modell der studenter og helsepersonell samarbeider om simuleringfor å øke kompetansen innen pedagogiske metoder, og tidlig oppdagelse og respons påforverret klinisk tilstand. Vi har selv deltatt i prosjektet og ser på simulering som en nyttigmetode for læring, og ønsker å fremskaffe kunnskap om studenters erfaring med«studentdreven simulering».Hensikt: Hensikten med studien er å fremskaffe kunnskap som kan bidra til etableringenav et program for simulering i praksis der studenter, veiledere og ansatte i avdelingen kansamarbeide om simulering og bruke det som en måte å bygge kompetanse på.Metode: Studien har et kvalitativt design og det ble benyttet en tematisk analyse for åidentifisere sentrale temaer og erfaringer studentene delte. Det ble intervjuet seksstudenter som hadde praksis ved hjemmebasert omsorg tredje semester, og som deltokpå prosjektet.Resultat: Resultatet viste stor spredning blant studenters holdninger knyttet til simuleringsom læringsmetode og å fasilitere simulering. Resultatet ble presentert ved temaenelæring, holdning og kommunikasjon. Oppsummert fortalte studentene at de lærte godt avå lage caser, gjennomføring av simulering og refleksjonen de hadde i etterkant.Studentene viste ulike holdninger til simulering som læringsmetode, mens andre såutfordringer ved praksisplassen med rekrutering og at ansatte vegret seg for å delta.Videre erfarte studentene at det var utydelig rammer og lite oppfølging fra universitet ogveiledere, og at det førte til misforståelser og dårlige opplevelser for noen studenter.Konklusjon: Refleksjoner fra studentene viser til at det er variert læring, forskjelligeholdninger til simulering, og utfordringer med forankring og kommunikasjon iprosjektet. Studiens funn bidrar til økt forståelse for sykepleierstudenters erfaringer medprosjektet studentdreven simulering i praksis Background: The study is rooted in a project initiated in 2020 in collaboration with NTNUand the Development Center for Nursing Homes and Home Care Services. The project aimsto establish a model where students and healthcare professionals collaborate on simulationto enhance competence in educational methods and early detection and response todeteriorating clinical conditions. Having participated in the project ourselves, we viewsimulation as a useful learning method and seek to gather knowledge about students'experiences with «student-driven simulation».Purpose: The purpose of the study is to gather knowledge that can contribute to theestablishment of a simulation program in practice, where students, mentors, anddepartment staff can collaborate on simulation and use it as a way to build competence.Method: The study adopts a qualitative design, and a thematic analysis was used toidentify key themes and experiences shared by the students. Six students who were intheir third semester of practical training in home-based care and participated in the projectwere interviewed.Results: The results revealed a wide range of attitudes among students regardingsimulation as a learning method and facilitating simulations. The results were presentedthrough the themes of learning, attitude, and communication. In summary, the studentsreported learning effectively through case creation, simulation implementation, andsubsequent reflection. Some students exhibited different attitudes towards simulation as alearning method, while others identified challenges at the placement site, such asrecruitment difficulties and staff reluctance to participate. The students also experiencedunclear guidelines and limited follow-up from the university for students and mentors,leading to misunderstandings and negative experiences for some students.Conclusion: Student reflections indicate diverse learning experiences, different attitudestowards simulation, and challenges related to project alignment and communication. Thefindings of the study contribute to an increased understanding of nursing students'experiences with the project of student-driven simulation in practice.