Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakken, Eskild Narum
dc.contributor.authorMohammadi, Mohamed
dc.contributor.authorSalah, Mahmood Sami
dc.contributor.authorSagedal, Håkon Bergsvik
dc.date.accessioned2023-07-14T17:23:21Z
dc.date.available2023-07-14T17:23:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139559409:149521098
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079120
dc.description.abstractOppgaven tar for seg universell utforming (UU) i undervisningsbygg for høyere utdanning og undersøker i hvilken grad eksisterende prosjekteringsverktøy og dokumenter er tilstrekkelige for å imøtekomme behovene i denne konteksten. Gjennom en litteraturstudie, dokumentanalyse, befaringer og intervjuer utforskes ulike perspektiver og krav knyttet til UU. Resultatene av kartleggingen viser at de mest brukte prosjekteringsverktøyene er TEK17 og NS-11001. TEK17 er en generell bransjestandard med noen krav til UU, mens NS-11001 er mer spesifikk og detaljert i sine krav. Videre avdekkes det at interesseorganisasjoner har strengere og mer spesifikke krav til UU i undervisningsbygg. Diskusjonen tar opp ulike perspektiver på UU i undervisningsbygg. Politiske interesseorganisasjoner ønsker strengere og mer omfattende krav for å oppnå full likestilling for alle, mens TEK17 legger opp til mer fleksibilitet og rom for skjønn. Behovene til ulike funksjonsgrupper, som hørselshemmede og synshemmede, blir også diskutert. Det diskuteres hvordan resultatene fra oppgaven kan brukes til å fremme FNs bærekraftsmål. Det påpekes at laboratorier krever stor grad av tilpasning og sikkerhet, noe som kan gi saklig grunn til forskjellsbehandling. Det er rimelig å konkludere med at TEK17 kan betraktes som tilstrekkelig og passende for de fleste behovene i universitetsbygg for høyere utdanning. TEK17 mangler blant annet spesifikke krav til etterklangstid, mens NS-8175 gir detaljerte krav og tabeller for prosjektering. Derfor vurderes TEK17 som ikke tilstrekkelig på dette området, og NS-8175 anbefales som et supplement. Det blir også konkludert at kombinasjon av TEK17, SKFS og NS-8175 på forskjellige områder er tilstrekkelig.
dc.description.abstractThe thesis deals with universal design (UU) in educational buildings for higher education and examines to what extent existing design tools and documents are sufficient to meet the needs in this context. Through a literature study, document analysis, site visits, and interviews, various perspectives and requirements related to UU are explored. The results of the research show that the most used design tools are TEK17 and NS-11001. TEK17 is a general industry standard with some requirements for UU, while NS-11001 is more specific and detailed in its requirements. Furthermore, it is revealed that interest organizations have stricter and more specific requirements for UD in educational buildings. The discussion addresses various perspectives on UD in educational buildings. Political interest organizations want stricter and more comprehensive requirements to achieve full equality for all, while TEK17 allows for more flexibility and room for discretion. The needs of different functional groups, such as the hearing-impaired and visually impaired, are also discussed. The discussion explores how the results of the task can be used to promote the UN sustainable development goals. It is noted that laboratories require a high degree of adaptation and safety, which can provide a legitimate reason for differential treatment. It is reasonable to conclude that TEK17 can be considered sufficient and appropriate for most needs in university buildings for higher education. TEK17 lacks specific requirements for reverberation time, while NS-8175 provides detailed requirements and tables for design. Therefore, TEK17 is considered inadequate in this area, and NS-8175 is recommended as a supplement. It is also concluded that a combination of TEK17, SKFS, and NS-8175 in different areas is sufficient.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUniversell utforming i undervisningsbygg for høyere utdanning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel