FUNDAMENTERING FOR FREMTIDEN
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079119Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bygg- og anleggsbransjen står for store deler av de globale klimagassutslippene og skal vi komme i mål med FNs bærekraftsmål om å stoppe klimaendringene innen 2030 er hele sektoren nødt til å omstille seg.I denne studien tar vi for oss dimensjoneringen av pelefundamentene i et stort boligprosjekt på Vestlandet, og ser på tematikken rundt bæreevne, økonomi, arbeidstid og miljøpåvirkninger innenfor dette feltet. I dette studie vil vi se nærmere på forskjellen mellom valg av peletyper, hovedsakelig stål- og betong. Vi skal dimensjonere to ulike systemer, en for hver av de ulike materialene. Hensikten er å kunne sammenligne systemene med hensyn på faktorene nevnt over, samt sammenligne med på det reele prosjektets utvikling.Begge systemene som ble dimensjonert, var tilnærmet et ekte system og ville fungert i praksis. I tillegg ble det også dimensjonert et tredje system som tok for seg en hybridløsning av peletyper som skule tilsvare den mest optimale løsningen med tanke på økonomi og miljø.Selv om systemet av stålkjernepeler hadde marginalt mindre miljøpåkjenninger, er det ikke et godt nok argument til å ta på seg så store kostnader. Betong løsningen resulterte med en pris på 1,5 millioner kroner, mens stålkjerne løsningen resulterte med en pris på 3,6 millioner.Selv i et system med stor mengde vrak og supplering av tilleggs peler resulterte det med at det systemet var mer gunstig enn å benytte stålkjerner med. Dette systemet resulterte med en pris på 2,1 millioner kroner, som utgjør en forskjell på fundamenterings prisen av betong systemet på 1,5 millioner.Teknologien må videre utvikles slik at man kan forutse hvor betongpeler vil gå til vrak mer nøyaktig. Det vil resultere i at man kan bruke den optimale hybridløsningen, som både er positiv ved at det sparer miljøet for ytterligere påkjenninger, samt økonomisk gunstig The building and construction industry is responsible for large parts of the global greenhouse gas emissions and if we are to achieve the UN's sustainability goal of stopping climate change by 2030, the entire sector will have to readjust.In this study, we deal with the dimensions of the pile foundations in a large housing project in Western Norway, and look at the themes around carrying capacity, economy, working hours and environmental impact within this field. In this study, we will take a closer look at the differences between the choice of pile types, mainly steel and concrete. We will dimension for different systems, and for each of the different materials. The purpose is to be able to compare systems with regards to the factors mentioned above, as well as compare with the real project's development.Both systems that were dimensioned were approximately a real system and would work in practice. In addition, a third system was also dimensioned which dealt with a hybrid solution of pile types that would correspond to the most optimal solution in terms of economy and environment.Even if the system of steel core piles had marginally less environmental stress, it is not a good enough argument for taking on such large costs. The concrete solution resulted in a price of NOK 1.5 million, while the steel core solution resulted in a price of NOK 3.6 million.Even in a system with a large amount of wreckage and supplementing additional results with the system being more beneficial than using steel core with. This system resulted in a price of NOK 2.1 million, which makes a difference to the basic price of the concrete system of NOK 1.5 million.The technology must further develop so that one can predict where concrete piles will go to something more accurate. This will result in the optimal hybrid solution being used, which is both positive in that it saves the environment from further stress, as well as economically beneficial.