Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRingrose, Pricilla
dc.contributor.authorBelsvik, Inger Marie Skogseth
dc.date.accessioned2023-07-14T17:19:51Z
dc.date.available2023-07-14T17:19:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141423105:66512377
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079042
dc.description.abstractJeg analyserer Cixous' kritikk av Grimms eventyr "Tornerose" (1905) i Sorties. Cixous bruker dette eventyret til å undersøke maktdynamikken mellom menn og kvinner. Målet hennes er å kritisere ideen om at "kvinner trenger menn for å leve". Overfører vi dette til romanen, spør jeg: Er den selvbiografiske romanen Passion Simple en moderne versjon av Cixous' eventyr? Er det en roman med et feministisk oppdrag? For å besvare disse spørsmålene vil jeg se på passasjer fra romanens tre deler, ventingen, døden og oppvåkningen.
dc.description.abstractI'll be analysing Cixous's critique of Grimm's fairy tale "Sleeping Beauty" (1905) in Sorties. Cixous uses this fairy tale to examine the power dynamics between men and women. Her aim is to criticize the idea that "women need men to live". Applying this to the novel, i ask: Does the autobiographical novel Passion Simple represent a modern version of Cixous' fairy tale? Is it a novel with a feminist brief? To answer these questions, I'll look at passages from the novel's three parts, the waiting, the death and the awakening.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titlePassion Simple d’Annie Ernaux en dialogue avec La Belle au bois dormant d’Hélène Cixous
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel