Slaget mellom titaner og guder Rollespill og litterære tradisjoner
Abstract
Sammendrag
Tabletop-rollespillets plass i den litterære tradisjon kan være vanskelig å plassere. Det handler om spill på den ene siden, versus mer tradisjonelle litterære verk, på den andre, verk som kan leses og som kan studeres i sin kronologiske utvikling. Tabletop-rollespill som Pathfinder har likevel iboende elementer som gjør at man kan knytte rollespillet til litteraturen. I denne oppgaven forsøkes det å belyse hvordan disse elementene kan definere tabletop-rollespillets plass i den litterære tradisjon. Dette gjøres ved å analysere tekstutdrag i rollespillsystemet Pathfinder og det antikke verket Theogonien av Hesiod. Likheter og forskjeller mellom disse to er undersøkes for å se hvordan tabletop-rollespill bygger på rekker av eksisterende litterære verk. Rollespillene utgjør en resepsjon av den litterære arven, på lignende måte som det vi finner i annen litteratur. Til slutt rettes søkelyset mot hvordan den litterære tilnærmingen påvirker spillet, gjennom oppbyggingen av bakgrunnshistorien tabletop-spillerne tar del i. Oppgaven konkluderer med at tabletop-rollespillet kan plasseres inn i den litterære tradisjonen. Rollespillets historieforløp bygges på den litterære tradisjonen. På bakgrunn av dette utvikler deltakerne i spillet sin egen historie. Når elementer fra andre litterære verk bakes inn i tabletop-rollespillet grunnleggende historieforløp, blir disse altså en del av rollespillet, samtidig som rollespillet blir en del av en lang litteraturtradisjon. Summary
The position of tabletop role-playing games with respect to the literary tradition can be hard to define. They are a games, and not traditional pieces of literature that can be read as a text or scrutinized chronologically. Tabletop Role-playing games like Pathfinder present integrated elements that tie them to literary traditions. This thesis aims to shed new light on how these elements can help define the relation between literary traditions and the narrative frameworks offered by tabletop role-playing games. Such relation will here be traced by analyzing excerpts from the role-playing system Pathfinder and Hesiod’s Theogonien. Similarities and divergences between the two textual universes are studied in order to establish how tabletop role-playing games build on works of literature, as an act of reception which, in many aspects, is quite similar to what we find in modern literary reception of classical works of literature. The thesis also emphasizes how classical literature affects the main gameplay, by being a part of the framework behind the main storyline derived by the players. It concludes that tabletop role-playing games indeed relate to the classical literary tradition, by incorporating its heritage into the framework of story building, which, ultimately, is performed by the players taking part in the game. When such elements of other literary works are incorporated into the framework of tabletop role-playing games, these, in turn, becomes part of the game and the game becomes a part of literary tradition.