Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEvjemo, Tor Erik
dc.contributor.authorLohn, Hallgeir Magne Nordengen
dc.date.accessioned2023-07-14T17:19:17Z
dc.date.available2023-07-14T17:19:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:134654674:35512510
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079020
dc.description.abstractDet diskuteres i hvilken grad teknologi kan bidra til å redusere globale klimautslipp, løse samfunnsutfordringer og skape nye muligheter. Sjøfart og fiskeri står for 6% av Norges klimautslipp. Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre presenterte i 2022 regjeringens tilnærming og visjon for et grønt industriløft. Der presenterte de flere satsningsområder, og oppsummerer at den norske ferjeflåten er langt på vei til å bli elektrifisert. Det er tydelig at myndigheter stiller krav til næringen slik at de tar ansvar for å redusere klimautslipp. Siemens var frem til 2021 et globalt selskap representert i over 200 land med rundt 377.000 ansatte. Siemens Energy ble i 2021 skilt ut fra Siemens for å utvikle seg til å bli en ledende leverandør av nye og bærekraftige energiløsninger. Den maritime delen hos Siemens, senere Siemens Energy, i Norge var tidlig engasjert for å vurdere om ferjenæringen kunne elektrifiseres. Det var først i 2014 at den første batteriferjen, MF Ampere ble realisert. Prosjektet ble grunnlaget for en mulighetsstudie som viste at syv av ti ferjestrekninger kunne elektrifiseres. Hensikten med masteroppgaven er å undersøke hva som bidrar til at organisasjoner lykkes med utvikling av klima og miljøvennlig teknologi for den maritime industrien. For å belyse problemstillingen har jeg valgt å bruke tre forskningsspørsmål som tar utgangspunkt i innovasjon, ledelse og samarbeid på tvers i organisasjonen. Oppgaven bygger på en kvalitativ samfunnsvitenskapelig metode. For å avgrense omfanget har jeg valgt å bruke en case som legger til grunn det arbeidet Siemens Energy har gjort innenfor elektrifisering av ferjedriften i Norge. Det er totalt sju intervju med informanter fra ulike deler av organisasjonen som danner grunnlaget for datamaterialet. For å redusere materialet har jeg brukt en tematisk analyse som gav meg fem temaer. Studien bruker teori fra John P. Kotter og Kurt Lewin som har hver sin modell for hvordan man lykkes med en endringsprosess. Endring er noe jeg knyttet til innovasjon og ønsker å se om modellen til Kotter kan brukes i innovasjonsprosesser. For analysen benytter jeg pentagonmodellen av Schiefloe. Til slutt kobler jeg ulike funn fra pentagonanalysen mot Kotters modell. Offshore Marine Center og Life Cycle Management utgjør den maritime industrien hos Siemens Energy i Norge. For å realisere nye produkter og fremdriftsløsninger det personer som samarbeider på tvers av avdelinger. Ansatte med god fagkunnskap og lang erfaring bidrar med kreative ideer og løser problemer. Personer får etter hvert en sentral posisjon og blir beskrevet som nøkkelpersoner. Når de kombinerer teknisk kunnskap, et nettverk internt i organisasjonen og kundekontakt har de mulighet for å påvirke teknologien. Posisjonen bidrar med makt og innflytelse til å påvirke beslutninger. Ledelsen ønsker å etablere et sterkt marinemiljø med en felles strategi og målsetting. De påvirker og motiverer de ansatte for at de skal nå felles målsetting.
dc.description.abstractIt is discussed to what extent technology can contribute to reducing global climate emissions, solve societal challenges and create new opportunities. Shipping and fisheries account for 6% of Norway's climate emissions. In 2022, Prime Minister Jonas Gahr Støre and Industry Minister Jan Christian Vestre presented the government's approach and vision for a green industrial boost. There they presented several investment areas and summarized that the Norwegian ferry fleet is close to beeing electrified. It is clear that the authorities are making demands to the industry and they must take responsibility for reducing climate emissions. Until 2021, Siemens was a global company represented in over 200 countries with around 377.000 employees. In 2021, Siemens Energy was separated from Siemens in order for them to develop into a leading supplier of new and sustainable energy solutions. The maritime division at Siemens, later Siemens Energy in Norway, was engaged early to evaluate whether the ferry industry could be electrified. It was in 2014 that the first battery ferry, MF Ampere, was realized. The project became the basis for a feasibility study which showed that seven out of ten ferry routes could be electrified. The purpose of the master's thesis is to investigate what contributes to organizations succeeding in the development of climate and environmentally friendly technology for the maritime industry. To high light the issue, I have chosen to use three research questions that take innovation, management and collaboration across the organization as a starting point. The assignment is based on a qualitative method in social science. In order to limit the scope, I have chosen to use a case that is based on the work Siemens Energy has done within the electrification of ferry operations in Norway. There are total seven interviews with informants from different parts of the organization that form the basis of the data material. To reduce the material, I have used a thematic analysis which gave me five themes. The study uses theory from two well-known researchers, John P. Kotter and Kurt Lewin, who each have their own model for how to succeed with a change process. Change is something I associate with innovation and I want to see if Kotter's model can be used in innovation processes. For the analysis, I use the Pentagon model by Schiefloe. Finally, I connect various findings from the pentagon analysis to Kotter's model. Offshore Marine Center and Life Cycle Management make the maritime industry at Siemens Energy in Norway. In order to realize new products and propulsion solutions, there are people who collaborate across departments. Employees with high professional knowledge and long experience contribute with creative ideas and solve problems. Some people will after some time find them selves in a central position and be described as key persons. When they combine technical knowledge, a network within the organization and customer contact, they have the opportunity to influence development of technology. The position contributes with power and influence to influence decisions. The management wants to establish a strong department for maritim sector with a common strategy and objectives. They influence and motivate the employees so that they can achieve common goals.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan lykkes med utvikling av klima og miljøvennlig teknologi for den maritime industrien?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel