Effekten av omvendt undervisning på elevers fysiske aktivitetsnivå i kroppsøving
Master thesis
![Thumbnail](/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/3078860/no.ntnu%3ainspera%3a141428880%3a45030232.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078860Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3436]
Sammendrag
Bakgrunn: Den nye læreplanen i kroppsøving (LK20) vektlegger det å være fysisk aktiv i et livslangt perspektiv. Tidligere forskning viser at elevenes fysiske aktivitetsnivå avtar med årene, og spesielt i overgangen fra grunnskole til ungdomsskole. Forskning viser også at gutter generelt har høyere aktivitetsnivå, og trives bedre i kroppsøving enn jenter. I de senere årene har forskere gjort undersøkelser på et nytt rammeverk for undervisning, omvendt undervisning, og hvilken påvirkning det har på elevene. Formålet med denne studien var å undersøke hvilken effekt omvendt undervisning har på elevers aktivitetsnivå i kroppsøving. Videre ble det undersøkt om det var forskjell i aktivitetsnivå med tanke på kjønn. Metode: Dette er en kvantitativ intervensjonsstudie, hvor data ble innsamlet ved hjelp av akselerometer. Forskningen har en kvasieksperimentell tilnærming, hvor elevene ble delt i en eksperiment- og en kontrollgruppe. Totalt 36 elever fra niende- og tiendeklasse deltok, og begge klassene gjennomførte tre undervisninger hver med innebandy som hovedtema. Eksperimentgruppen mottok video som forberedelsesmateriale, og data ble analysert ved hjelp av uparet t-test, paret t-test og Welch t-test. Videre ble resultatene diskutert i lys av teorien om mestringsforventning, og tidligere forskning på elevers aktivitetsnivå.Resultat: Analysene viser at resultatene er tosidig. For elevene i klasse A ble det ikke påvist en statistisk signifikant forskjell i aktivitetsnivå ved bruk av omvendt undervisning. På en annen side viser to av analysene at klasse B i gjennomsnitt får høyere aktivitetsnivå sammenlignet med kontrollgruppen, hvor den ene analysen er statistisk signifikant. Resultatene viser at guttene i gjennomsnitt har høyere aktivitetsnivå enn jentene, men forskjellen er ikke statistisk signifikant.Konklusjon: Basert på studiens resultater, ser det ut til at omvendt undervisning gir høyere aktivitetsnivå i undervisninger hvor det skal innlæres nye teknikker og ferdigheter. Videre viser studien ingen signifikant endring i aktivitetsnivå mellom kjønn. Background: The new physical education curriculum (LK20) emphasizes the importance of being physically active from a lifelong perspective. Previous research has shown that students' levels of physical activity decrease over the years, especially during the transition from primary school to secondary school. Research also indicates that boys generally have higher activity levels and enjoy physical education more than girls. In recent years, researchers have investigated a new teaching framework called flipped learning and its impact on students. The purpose of this study was to examine the effect of flipped learning on students' activity levels in physical education and whether there are gender differences in activity levels.Method: This is a quantitative intervention study where data was collected using accelerometers. The research follows a quasi-experimental approach, where students were divided into an experimental group and a control group. A total of 36 students from ninth and tenth grade participated, and both classes had three sessions on floorball as the main topic. The experimental group received video as preparatory material, and data was analyzed using independent t-tests, paired t-tests, and Welch's t-test. Furthermore, the results were discussed with consideration to the self-efficacy theory and previous research on students' activity levels.Results: The analyses reveal mixed results. For the students in class A, no statistically significant difference in activity levels was found with the use of flipped learning. On the other hand, two of the analyses show that class B, on average, has higher activity levels compared to the control group, with one analysis being statistically significant. The results indicate that boys, on average, have higher activity levels than girls, but this difference is not statistically significant.Conclusion: Based on the study's results, it appears that flipped learning leads to higher activity levels in lessons focused on learning new techniques and skills. Furthermore, the study found no significant change in activity levels between genders.