Show simple item record

dc.contributor.advisorUnstad, Lars
dc.contributor.authorSundsdal, Adelheid Reiersen
dc.date.accessioned2023-07-13T17:23:16Z
dc.date.available2023-07-13T17:23:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147333263:34460399
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078852
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker presentasjon av kristent mangfold i KRLE-undervisning. Mangfoldet i Norge blir større og større, også det religiøse mangfoldet. Som følge av dette må den norske skolen og KRLE-faget henge med, og presentere det mangfoldet som finnes. Tidligere forskning har vist at det finnes mange fallgruver ved presentasjon av religiøst mangfold, og at noe av det kristne mangfoldet kan bli overskygget. Formålet med oppgaven er å bidra til forskningsområdet knyttet til KRLE-faget, og belyse hvilke muligheter og utfordringer som finnes i presentasjon av kristent mangfold i klasserommet. Problemstillingen jeg undersøker i oppgaven er: Hvilke utfordringer og muligheter finnes i undervisning om kristent mangfold i KRLE, i en 9.klasse i en bygd med lite synlig kristent mangfold? For å undersøke dette har jeg benyttet meg av en casestudie med intervju av en lærer, spørreundersøkelse blant elever i en 9.klasse, og observasjoner i denne klassens KRLE-undervisning. For å analysere materiale benyttet jeg en tematisk analyse. Gjennom analysen fant mye interessant, men valgte å trekke frem fem hovedfunn. Disse inkluderte at undervisningen fokuserte lite på kristendommens individ- og innenfraperspektiv, og det fremkom negative kommentarer og humor på kristendommens bekostning. I tillegg presenterte materialet et medieperspektiv på kristendommen, og at mye av undervisningen var basert på læreverket. Læreren presenterte også den viktige balansen flere ganger, som omhandlet hvordan en balansert fremstilling av mangfold bør gjøres. I diskusjonsdelen drøftet jeg hvordan disse funnene presenterte utfordringer eller funn, i lys av den fortolkende tilnærmingen (Jackson, 2009) og levd religion (Ammerman, 2021). Noen funn representerer både utfordringer og muligheter. Jeg har sett på hvordan både Jacksons og Ammermans teori kan benyttes som løsning på flere av utfordringene og også for å fremme de mulighetene som finnes i materialet mitt. Funnene kan ikke brukes til å generalisere, men de belyser et tema som er lite forsket på. De kan også brukes videre i annen forskning eller i større forskningsprosjekter. Jeg tror at mine funn ikke er et unntak, men at disse utfordringene og mulighetene også er til stede i lignende situasjoner. Denne hypotesen trenger videre undersøkelse. Det religiøse mangfoldet i Norge øker, og med sosiale medier får elever lettere tilgang til det store kristne mangfoldet som finnes både i Norge og globalt. For å forberede elevene på å møte og respektere dette store mangfoldet, må det forskes mer på hvordan mangfold blir presentert i KRLE-faget og i den norske skolen generelt.
dc.description.abstractThis thesis examines the presentation of Christian diversity in the subject of religious education (KRLE) in Norway. Diversity in Norway, including religious diversity, is increasing. As a result, Norwegian schools and the KRLE subject need to keep up and present the increasing diversity. Previous research has shown that there are many pitfalls in presenting religious diversity, and that some aspects of Christian diversity can be overshadowed. The purpose of this thesis is to contribute to the research field of the KRLE subject and shed light on the challenges and opportunities in presenting Christian diversity in the classroom. The research question I investigate in this thesis is: What challenges and opportunities exist in teaching about Christian diversity in KRLE, in a 9th-grade class in a rural area with limited visible Christian diversity? To investigate this, I conducted a case study involving an interview with a teacher, a survey among students in a 9th-grade class, and observations in this class during KRLE lessons. I used thematic analysis to analyze the data. Through the analysis, many interesting findings were discovered, but I chose to highlight five main findings. These included that the teaching focused little on the individual and intra-perspectives of Christianity, and negative comments and humor at the expense of Christianity emerged. Additionally, the material presented a media perspective on Christianity, and much of the teaching was based on the textbook. The teacher also emphasized "the important balance" several times, which adressed how a balanced presentation of diversity should be done. In the discussion section, I discussed how these findings present challenges or opportunities in light of the interpretive approach (Jackson, 2009) and lived religion (Ammerman, 2021). Some findings represent both challenges and opportunities. I explored how both Jackson's and Ammerman's theories can be used as solutions to several of the challenges and to promote the opportunities present in my material. The findings cannot be generalized, but they shed light on a topic that there hasn’t been much research on. They can also be used for further research or in larger research projects. I believe that my findings are not an exception but that these challenges and opportunities are also present in similar situations. This hypothesis needs more investigation. With the increasing religious diversity in Norway and students' easier access to the vast Christian diversity both nationally and globally through social media, more research is needed on how diversity is presented in the KRLE subject and in Norwegian schools in general.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet finnes jo en million trillion måter å tro på!
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record