• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for psykisk helse
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for psykisk helse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diagnostisering av autismespekterforstyrrelser hos unge jenter

Jørgensen, Mina
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:143262155:50192359.pdf (6.677Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3078796
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykisk helse [1381]
Abstract
Tittel: Diagnostisering av autismespekterforstyrrelser hos unge jenter

Introduksjon/bakgrunn: Dobbelt så mange gutter som jenter blir diagnostisert med autismespekterforstyrrelser i ung alder og en større andel jenter blir diagnostisert i voksen alder. Forskning knyttet til diagnostisering av kvinner og symptomer på autismespekterforstyrrelser er et aktuelt tema med voksende omfang.

Hensikt: Hensikten med oppgaven er å undersøke hva som kan være årsaken til at færre jenter enn gutter blir utredet og diagnostisert i ung alder, og gi vernepleiere kunnskap som kan bidra til økt bevissthet rundt kvinners symptomer på autismespekterforstyrrelser.

Metode: Denne oppgaven benytter seg av metoden litteraturstudie. Med utgangspunkt i fem utvalgte forskningsartikler vurderes problemstillingen i sammenheng med annen relevant teori og litteratur.

Resultat: De fem artiklene ga ulike resultater knyttet til symptomer og diagnostikk av autismespekterforstyrrelser hos kvinner. Resultatene er systematisert i temaene Symptomatiske kjønnsforskjeller, Stereotypiske/normative kjønnsforskjeller, Kamuflasje av symptomer og Kognitiv fungering.

Konklusjon: Den utvalgte litteraturen gjør funn som kan tyde på at jenter med autismespekterforstyrrelser klarer seg bedre sosialt enn gutter, og at jenter har en mer typisk utvikling. Forskningen tyder på at gutter på generell basis har flere trekk som kan knyttes til autismespekterforstyrrelser. Ulikhetene mellom gutter og jenter med diagnosen er større ved høyere fungerende autisme, enn for dem med lavere kognitiv fungering. Litteraturen belyser også behov for tilpasning av diagnoseverktøy, for å inkludere symptomer som er mer typiske for jenter.

Nøkkelord: autismespekterforstyrrelser, kvinner, diagnostisering, symptomer, kamuflering

Antall ord: 7283
 
Title: Diagnosis of Autism Spectrum Disorders in Young Girls

Introduction/Background: Twice as many boys as girls are diagnosed with autism spectrum disorders at a young age, and a higher proportion of girls are diagnosed as young adults. Research related to the assessment of women is a current topic of increasing importance.

Purpose: The purpose of this study is to investigate the reasons why fewer girls than boys are assessed and diagnosed at a young age and to provide knowledge to social educators that can contribute to awareness of women's symptoms of autism spectrum disorders.

Method: Literature studies has been used as a method for this assignment. Based on five selected research articles, the research question is discussed in relation to other relevant theories and literature.

Result: The five articles presented different results about symptoms and diagnosis of autism spectrum disorders in women. The results are organized into the themes of Gender Differences in Symptoms, Stereotypical/Normative Gender Differences, Camouflaging of Symptoms, and Cognitive Functioning.

Conclusion: The selected literature has made discoveries that suggest that girls with autism spectrum disorders copes better socially than boys and that girls have a more typical development. The research suggests that boys in general have more characteristics associated with autism spectrum disorders. The differences between boys and girls with the diagnosis are greater in higher-functioning autism than in those with lower cognitive functioning. The literature also highlights the need for adaptation of diagnostic tools to include symptoms that are more typical for girls.

Keywords: autism spectrum disorders, women, diagnosis, symptoms, camouflaging

Number of words: 7283
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit