Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLenes, Anne-Lise
dc.contributor.authorJørgensen, Mina
dc.date.accessioned2023-07-13T17:22:18Z
dc.date.available2023-07-13T17:22:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:50192359
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078796
dc.description.abstractTittel: Diagnostisering av autismespekterforstyrrelser hos unge jenter Introduksjon/bakgrunn: Dobbelt så mange gutter som jenter blir diagnostisert med autismespekterforstyrrelser i ung alder og en større andel jenter blir diagnostisert i voksen alder. Forskning knyttet til diagnostisering av kvinner og symptomer på autismespekterforstyrrelser er et aktuelt tema med voksende omfang. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å undersøke hva som kan være årsaken til at færre jenter enn gutter blir utredet og diagnostisert i ung alder, og gi vernepleiere kunnskap som kan bidra til økt bevissthet rundt kvinners symptomer på autismespekterforstyrrelser. Metode: Denne oppgaven benytter seg av metoden litteraturstudie. Med utgangspunkt i fem utvalgte forskningsartikler vurderes problemstillingen i sammenheng med annen relevant teori og litteratur. Resultat: De fem artiklene ga ulike resultater knyttet til symptomer og diagnostikk av autismespekterforstyrrelser hos kvinner. Resultatene er systematisert i temaene Symptomatiske kjønnsforskjeller, Stereotypiske/normative kjønnsforskjeller, Kamuflasje av symptomer og Kognitiv fungering. Konklusjon: Den utvalgte litteraturen gjør funn som kan tyde på at jenter med autismespekterforstyrrelser klarer seg bedre sosialt enn gutter, og at jenter har en mer typisk utvikling. Forskningen tyder på at gutter på generell basis har flere trekk som kan knyttes til autismespekterforstyrrelser. Ulikhetene mellom gutter og jenter med diagnosen er større ved høyere fungerende autisme, enn for dem med lavere kognitiv fungering. Litteraturen belyser også behov for tilpasning av diagnoseverktøy, for å inkludere symptomer som er mer typiske for jenter. Nøkkelord: autismespekterforstyrrelser, kvinner, diagnostisering, symptomer, kamuflering Antall ord: 7283
dc.description.abstractTitle: Diagnosis of Autism Spectrum Disorders in Young Girls Introduction/Background: Twice as many boys as girls are diagnosed with autism spectrum disorders at a young age, and a higher proportion of girls are diagnosed as young adults. Research related to the assessment of women is a current topic of increasing importance. Purpose: The purpose of this study is to investigate the reasons why fewer girls than boys are assessed and diagnosed at a young age and to provide knowledge to social educators that can contribute to awareness of women's symptoms of autism spectrum disorders. Method: Literature studies has been used as a method for this assignment. Based on five selected research articles, the research question is discussed in relation to other relevant theories and literature. Result: The five articles presented different results about symptoms and diagnosis of autism spectrum disorders in women. The results are organized into the themes of Gender Differences in Symptoms, Stereotypical/Normative Gender Differences, Camouflaging of Symptoms, and Cognitive Functioning. Conclusion: The selected literature has made discoveries that suggest that girls with autism spectrum disorders copes better socially than boys and that girls have a more typical development. The research suggests that boys in general have more characteristics associated with autism spectrum disorders. The differences between boys and girls with the diagnosis are greater in higher-functioning autism than in those with lower cognitive functioning. The literature also highlights the need for adaptation of diagnostic tools to include symptoms that are more typical for girls. Keywords: autism spectrum disorders, women, diagnosis, symptoms, camouflaging Number of words: 7283
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDiagnostisering av autismespekterforstyrrelser hos unge jenter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel