Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLandrø, Kristin
dc.contributor.authorKjelgård, Eli Jonsen
dc.date.accessioned2023-07-13T17:21:39Z
dc.date.available2023-07-13T17:21:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146745801:34508841
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078771
dc.description.abstractI denne masteroppgaven rettes det et søkelys på karriereveiledere, og hvordan det er å bevege seg i et landskap med behov og forventinger fra både individet og samfunnet. Her har oppgavens formål vært å få et innblikk i hvordan karriereveileder på feltet opplever dette. Som samfunn er vi i endring, dette medfører at det stilles krav og forventinger til individer og deres karriere, noe som gjør karriereveieldning aktuelt (NOU 2016: 7; Kompetanse Norge). Et samfunn i endring har påvirket karriere- og veiledningsfeltet gjennom tidene, fra industrisamfunn til kunnskapssamfunn. Her har ulike påvirkningsfaktorer vært gjeldene for oppgaven, hvor diskursive forskyvninger beskriver hvordan feltet påvirkes av ulike prioriteringer, hvor alt fra økonomiske til individuelle interesser påvirker karriereveiledning og deres rolle (Sultana, 2018). I oppgaven ble en kvalitativ metode anvendt for å besvare problemstillingen «Hvordan opplever karriereveiledere å møte ulike behov og forventninger i møte med individ og samfunn?». Med et fenomenologisk hermeneutisk utgangspunkt ble det gjort et kvalitativt intervju, som ble gjennomført på fem karriereveiledere for å samle inn data. Disse dataene ble analysert ut ifra en fenomenologisk hermeneutisk analysemetode, som resultere i tre kategorier: «kartlegging og match mellom kandidat og bedrift», «et tannhjul med flere deler» og «opplevelsen av møtet mellom individ og samfunn». Overordnet så viser denne oppgaven at karriereveiledningsfeltet påvirkes av ulike faktorer. Noe som krever en viss oppmerksomhet, i et landskap preget av endringer i både samfunn, arbeidsliv og faktorer utenfor vår kontroll slik som klima. Her gjelder det å være bevisste i sin rolle som karriereveileder, da de har en jobb med innflytelse.
dc.description.abstractIn this master's thesis, a spotlight is directed to the career counsellors, and what it is like to move in a landscape with needs and expectations from both the individual and society. The purpose of the thesis has been to gain insight into how career counsellors experience this. As a society, we are changing, which means that demands and expectations are placed on individuals and their careers, which makes career guidance relevant (NOU 2016: 7; Competence Norway). A changing society has influenced the field of career and guidance throughout different periods of time, from industrial societies to knowledge societies. Various influential factors have been relevant to the thesis, where discursive shifts describe how the field is affected by different priorities, where everything from economic to individual interests affects career guidance and their role (Sultana, 2018). In the thesis, a qualitative method was used to answer the question "How do career counsellors experience meeting different needs and expectations in their encounters with individuals and society?". Using a phenomenological hermeneutic approach, a qualitative interview was used on five career counsellors in order to collect data. These data were analyzed by using a phenomenological hermeneutic analysis method, which resulted in three categories: "assessment and matching between candidate and company", "a wheal with several parts" and "the experience of the meeting between individual and society". Overall, this thesis shows that the career guidance field is influenced by various factors. Something that requires a certain amount of attention, in a landscape characterized by changes in society, working life and factors beyond our control such as the climate. Here it is important to be aware in one's role as career counsellor because their work is influential.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVi møter personen og hjelper dem å møte samfunnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel