Show simple item record

dc.contributor.advisorLandrø, Kristin
dc.contributor.authorFalch, Magnus Engerdahl
dc.date.accessioned2023-07-13T17:21:38Z
dc.date.available2023-07-13T17:21:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146745801:90453528
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078770
dc.description.abstractLivskvalitet som et tema er på agendaen, både på nasjonal og internasjonal basis. Stadig flere land beveger seg mot bruken av befolkningens livskvalitet som et supplerende mål på samfunnsutviklingen. Den norske befolkningen viser til å oppleve høy livskvalitet, men likevel er det ujevnheter selv innenfor landet vårt. Rapporter og undersøkelser viser til en høy andel lavere livskvalitet hos flere grupper mennesker, som hos unge mennesker og studenter. Samtidig krever samfunnet vårt nye måter å tenke på når det kommer til å skape velferd og god livskvalitet for befolkningen. En mulighet til å øke livskvalitet for individ og samfunn har jeg forstått gjennom frivillig deltakelse i ulike prosjekter eller arbeid. Denne forståelsen har vært inspirasjonen for denne studien, hvor jeg ville skape ett mer nyansert innblikk og utvide min forståelse av frivillig deltakelse som en mulighet for å skape god livskvalitet. Gjennom en kvalitativ studie har jeg benyttet meg av semistrukturerte intervjuer for å undersøke følgende problemstilling: «Hvordan opplever studenter at frivillig deltakelse i student-engasjementer kan bidra til å påvirke deres livskvalitet?». Livskvalitet handler om hvordan mennesker opplever livene sine, og innebærer objektive målinger og subjektive opplevelser. God livskvalitet er et mål og er verdi i seg selv, men leder også til ulike gevinster for individ og samfunn. Utvalget mitt har bestått av 5 respondenter som alle er studenter og i ulike grader deltar i forskjellige student-engasjementer. Dette er da frivillige engasjementer som er drevet av- og for studenter, hvor deltakerne ikke får økonomisk kompensasjon for deres deltakelse. Gjennom en tematisk analyse av dataen samlet gjennom intervjuene, har jeg kommet frem til tre temaer som virker relevante for studiens problemstilling. Disse temaene er: Det sosiale aspektet, Opplevelse av betydning og Mestring. Videre i drøftingen har jeg forsøkt å løfte frem hvordan erfaringer innenfor disse temaene kan bidra til å påvirke livskvaliteten til deltakerne på en positiv måte. Det teoretiske grunnlaget jeg har brukt i denne studien omhandler temaer om menneskers grunnleggende behov for relasjoner og betydning, og innebærer blant annet Mattering og Self-determination Theory. Videre har jeg brukt ulike forståelser om livskvalitet og well-being for å skape en mer helhetlig forståelse av begrepet livskvalitet og hva det er som bidrar til å danne god livskvalitet. I drøftingen har jeg videre fokusert for hvordan de tre temaene jeg kom frem til i analysen er relevante for livskvalitet gjennom dette teoretiske grunnlaget og bidrag fra annen forskning og litteratur. Jeg har her diskutert temaer slik som ensomhet, relasjoner, betydning og mestring og satt det i lys av informantenes erfaring.
dc.description.abstractWell-being as a topic is on the agenda, both nationally and internationally. More and more countries are moving towards the use of well-being as a supplementary goal of social development. The Norwegian people tend to report higher well-being, but there is still differences even within the nation. Rapports and studies show lower amounts of well-being within multitudes of groups, some of which are young people and students. Meanwhile, our society is in need of new ways to create well-being within the population. One of these ways to increase well-being within the nation, as I have understood it, is through volunteering. This understanding of mine has been the inspiration for this study, where I wanted to take a more nuanced look into and expand my understanding of volunteering as a means to create well-being. Through a qualitative study I have conducted semi-structured interviews in order to study and answer the following research question: “How do students experience that volunteering in student-engagements can affect their well-being?”. Well-being in this context is all about how people experience their lives through subjective experiences and objective measurements. Well-being is in itself a goal, but it also leads to other benefits for both individuals and society. The participants in this study consisted of five respondents who are all students and volunteer in student-engagements at different levels. These voluntary engagements are driven by- and for students, where the participants do not receive any economic compensation for their work. Through a thematic analysis of the data gathered through interviews, I have reached three themes that appear relevant for the research question. These themes are: The social aspect, Experience of mattering and Mastery. Further in the discussion I have attempted to highlight how experiences within these themes contribute to affect well-being in a positive manner. The theoretical groundwork that I have used in this study are ones that entail innate human needs for belonging, relationships and significance, and consists mainly of Mattering and Self-determination Theory. Furthermore, I have used a multitude of rapports and definitions of well-being and what it is that leads to it. In the discussion I have tried to focus on how these topics that I arrived at in the analysis is relevant for well-being through this theoretical framework. I have also used other literature and research, where I have discussed themes such as loneliness, relationships, significance and value, and mastery.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStudenters opplevelse av livskvalitet gjennom frivillig deltakelse i student-engasjementer
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record