Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorvon Heimburg, Dina.
dc.contributor.authorSæther, Ida Kristin.
dc.date.accessioned2023-07-13T17:21:33Z
dc.date.available2023-07-13T17:21:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146745801:22876392
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078767
dc.description.abstractStudentenes helse- og trivselsundersøkelse fra 2022 viser at psykiske helseutfordringer hos studenter har økt fra å gjelde hver. 6 student i 2010, til å nå gjelde mer enn hver 3. student. I tillegg til dette viser undersøkelsen at en stor andel oppgir å savne noen å være sammen med, og at de føler seg ensomme eller utenfor. I forbindelse med et prosjekt i regi av avdelingen for trening ved en av studentsamskipnadene i Norge, ble et gratis tilbud om å komme i gang med fysisk aktivitet opprettet. I denne studien ble studenter som deltok på dette tilbudet intervjuet, hvor hensikten var å svare på følgende problemstilling: hvilke erfaringer har studenter med fysisk aktivitet som kilde til livskvalitet og fellesskap i studenthverdagen? Det ble gjennomført individuelle semistrukturerte intervjuer av fem studenter. Studentene hadde ulik bakgrunn både fysisk og psykisk, og ble henvist til prosjektet gjennom studentsamskipnadens psykiske helsetjeneste. I denne kvalitative studien var det vitenskapsteoretiske ståstedet fenomenologisk, og analysearbeidet ble utført som en tematisk analyse. Gjennom arbeidet med analysen ble tre tematikker spesielt fremtredende. Den første tematikken, opplevelse av egen livskvalitet og studenthverdag, viser til studentenes opplevelser rundt egen studenthverdag og livskvalitet, og hvorvidt fysisk aktivitet spiller en rolle her. Den andre tematikken, å være av verdi og å tilføre verdi, belyser deltakernes følelse av betydning og verdi sett i sammenheng med livskvalitet og fellesskap fra studiens problemstilling. Den tredje og siste tematikken, fellesskap i fysisk aktivitet, representerer studentenes opplevelse av felleskap i fysisk aktivitet og hva det gjør for dem. I oppgavens diskusjonsdel ble deltakernes erfaringer sett opp mot teori om livskvalitet, mattering, tilhørighet, og felleskap, og tidligere forskning. Hovedpoengene fra diskusjonen var verdien av relasjoner og fellesskapsfølelse blant studenter i hverdagen, og viktigheten av å ha fysiske aktivitetstilbud som er lett tilgjengelige. I tillegg ble felleskap i fysisk aktivitet og hvordan dette kan ha store positive effekter både psykisk og fysisk, et viktig poeng. Prosjektet som ble forsket innenfor er relativt nytt. Forhåpentligvis kan denne studien bli et lite bidrag inn i kunnskap om, og utvikling av, lignende tilbud for studenter. I tillegg inneholder studien resultater som kan gi både ny og økt forståelse for studenters hverdag og hva som er viktig for at de skal ha det så bra som mulig, samt hvordan man kan tilrettelegge for det. Dette kan være nyttig innenfor rådgivningsfeltet, spesielt for de som jobber med studenter, og kan også være et eksempel på hvordan ulike fagfelt sammen kan jobbe mot nye metoder for studentvelferd.
dc.description.abstractThe Student’s health and well-being survey conducted by several student welfare organisations in Norway in 2022, showed that mental health challenges among students have increased during the past years. From applying to every 6th student in 2010, this now applies to more than every 3rd student. In addition to this, the survey states that a large proportion of students miss someone to hang out with, and often feel lonely or left out. Within a project run by the department for training at one of the student welfare organisations in Norway, a free activity offer to get started with physical activity was created. In this study, students who participated in this offer were interviewed, where the purpose was to answer the following question: what experiences do students have with physical activity as a source to quality of life and community in their everyday life? Individual semi-structured interviews were conducted with five students. The students had different backgrounds, both physically and psychologically, and were referred to the project through the student welfare organisation’s mental health services. In this qualitative study, the scientific theoretical standpoint was phenomenological, and the analysis was carried out as a thematic analysis. The analysis resulted in three themes becoming particularly prominent. The first theme, experience of quality of life and student everyday life, refers to the students’ experiences of their everyday life and their quality of life, as well as whether physical activity had a role to play here. The second theme, being of value and adding value, shows the participants’ sense of importance and value seen in connection with quality of life and community, relevant to the research question. The third and last theme, community in physical activity, represents the students’ experience of community in physical activity and what difference it makes for them. In the discussion of the thesis, the participants’ experiences were seen in the light of theories about quality of life, mattering, belonging and community, as well as previous research on the field. The main points from the discussion were the value of relationships and the sense of community among students, as well as the importance of having the opportunity to easily participate in physical activity. In addition, togetherness in physical activity and how this can have major positive effects, both psychologically and physically, were central points. The project within which the research was conducted is relatively new. Hopefully, this study can be a small contribution to knowledge about, and development of, similar offers for the student population. In addition, the study contains results that possibly can provide both a new and increased understanding of student’s everyday life and what is important for them in order to function as well as possible, and how to arrange for that to happen. This can be of use in the field of counselling, especially for those who work with students, and can also be an example on how various fields can work together towards new methods for student welfare.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFysisk aktivitet og livskvalitet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel