Show simple item record

dc.contributor.advisorSvennungsen, Hannah
dc.contributor.authorKvalfors, Kristina
dc.date.accessioned2023-07-13T17:21:32Z
dc.date.available2023-07-13T17:21:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146745801:37178861
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078766
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Rådgivningstjenesten i skolen er en ressurs som har et viktig oppdrag, både på individnivå og samfunnsnivå. Det er en tjeneste som skal bidra til at elevene finner seg til rette på skolen, hjelpe dem å ta gode valg for seg selv og egen fremtid. Problemet er bare at tjenesten har vært og blir bortprioritert i skolesystemet i Norge. Det er gjort kartlegginger av ressurser og arbeidsoppgaver i rådgivningstjenesten, hvor det viser seg at minimumsressursen er for liten sammenlignet med forventningene til hva en rådgiver skal gjøre. Ressursene står ikke i forhold til behovene. Hensikten med denne oppgaven var derfor å undersøke hvordan rådgivere i skolen selv opplever jobben sin, men med tanke på kompetanse. Problemstillingen for oppgaven ble derfor: «Hvordan opplever skolerådgivere egen kompetanse med tanke på å veilede elever innenfor tidsressursen de har?». For å svare på problemstillingen valgte jeg en kvalitativ metode med intervju. Jeg valgte å intervjue fire rådgivere som jobbet i videregående skole. Med en fenomenologisk tilnærming ble fokuset i intervjuene på rådgivernes opplevelse av kvalitet og kompetanse innenfor rådgivning i skolen, både sosialpedagogisk rådgivning og karriereveiledning. Gjennom transkripsjon av disse intervjuene ble det gjennomført en tematisk analyse som resulterte i hovedfunnene: delt rådgivningstjeneste, gode relasjoner og kompetanse. Hvert hovedfunn hadde en underkategori: tidsressurs, følelser og utfordringer. Hovedfunnene med underkategorier ble videre diskutert i et eget kapittel hvor det ble delt inn i en 1) gode relasjoner – grunnlaget for vellykket rådgivning, 2) kompetanse – en sammensatt helhet og 3) tidsressurs og delt rådgivertjeneste. De overordnede funnene viste at rådgivningen i skolen var avhengig av gode tillitsfulle relasjoner til elevene som grunnlag for en utviklende prosessorientert rådgivning. Gjennom informantenes beskrivelse av egen kompetanse og arbeid, sett i sammenheng med teori, viser det seg at kompetansen til rådgivere i skolen er avhengig av en sammensatt helhet av ulike yrkesspesifikke ferdigheter, teoretisk kunnskap og personlig kompetanse. Funnene om gode relasjoner og kompetanse viste også til en utfordring i dagens skole, nemlig tidsressursen som er for liten. Rådgivere har for lite tid sett i forhold til oppgavene de blir gitt, og behovene til elevene. Disse funnene ble diskutert i lys av teori og tidligere forskning på feltet som støttet opp under funnene mine. Tidsressursens påvirkning på rådgivningen blir også diskutert med tanke på relasjonsbygging og delt rådgivningstjeneste.
dc.description.abstractAbstract The counseling service in schools is a resource that has an important mission, both at the individual level and at the community level. It is a service that will help students settle in at school, help them make good choices for themselves and their own future. The only problem is that the service has been and is being de-prioritized in the school system in Norway. Surveys have been made of resources and tasks in the counseling service, where it turns out that the minimum resource is too small compared to the expectations of what a counselor is supposed to do. The resources do not match the needs. The purpose of this assignment was therefore to examine how school counselors themselves experience their job, but with a view to competence. The problem statement for the thesis therefore became: "How do school counselors experience their own competence in terms of guiding students within the time resources they have?". To answer the problem, I chose a qualitative method with interviews. I chose to interview fire counselors who worked in upper secondary schools. With a phenomenological approach, the focus in the interviews was on the advisers' experience of quality and competence within the school, both social pedagogical advice and career guidance. Through transcription of these interviews, a thematic analysis was carried out as a result of the main findings: shared counseling service, good relationships and competence. Each main finding had a subcategory: time resources, emotions and challenges. These findings were further discussed in a separate chapter where it was divided into 1) good relationships – the basis for successful counselling, 2) competence – a composite whole and 3) time resources and shared advisory services. The overall findings showed that counseling in the school depended on good, trusting relationships with the students as a basis for developing process-oriented counseling. Through the informants' description of their own competence and work, seen in the context of theory, it appears that the competence of counselors in schools is dependent on a complex whole of different occupation-specific skills, theoretical and personal competence. The findings about good relationships and competence also pointed to a challenge in today's schools, namely the time resource which is too small. Counselors have too little time in relation to the tasks they are given, and the needs of the pupils. These findings were discussed in light of theory and previous research in the field that supported my findings. The time resource's influence on counseling is also discussed in terms of relationship building and shared counseling services.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEnten så har du det, eller så har du det ikke
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record