Vurdering i kroppsøving: Lærers perspektiv på kropp ved sluttvurdering
Description
Full text not available
Abstract
Hensikt: Hensikten med studiet har vært å undersøke læreres meninger, tanker, erfaringer og praksiser knytte til kropp og vurdering i kroppsøving. Prosjektet undersøker hvordan lærere forstår kropp i kroppsøvingsfaget og hvordan denne forståelsen kan være med på å belyse deres vurderingspraksis.
Metode: Gjennom fem kvalitative forskingsintervju med fem kroppsøvingslærere fra fem ulike skoler er data til prosjektet samlet inn. Datamaterialet ble transkribert og kodet i en fem-steg-prosess og analysert i lys av litteratur, perspektiver på kropp og tidligere forskning.
Resultat: Studiet viser at lærer justerer og tilpasser karakterskalaen etter, blant annet, fysiske forutsetninger. Lærer er tilbøyelig til å sette opp karakterene på de elevene hen betrakter har dårlige fysiske forutsetninger. Disse elevene har også et innsatsbegrep med ulikt innhold kontra elevene lærer betrakter har gode fysiske forutsetninger, noe som samsvarer med tidligere forskning.